Pětice Renaultů Clio, které definovaly uplynulých 25 let

Pětice Renaultů Clio, které definovaly uplynulých 25 let: titulní fotka Nezdá se to, ale Renaultu Clio je letos 27 let. Ano, čas vážně letí a i když řada z nás pamatuje ve výrobě ještě legendární pětku, ale už řadu let je tu s námi jeho nástupce, který už si také vybudoval své postavení

První Clio

Clio se poprvé představilo v Paříži v roce 1990 a právě tady bylo jasné, že Renault 5 jde do penze. Byl ikonický, přelomový, ale už měl také svá léta. Clio si ale lidé brzy zamilovali stejně, jako jeho předchůdce, zkrátka instantní hit. Původně dostalo pod kapotu benzínové motory 1.2 a 1.4 a dieselové motory 1.7 a 1.9 litru. S touhle nabídkou si pak malý francouzský hatchback vystačil až do roku 1993.

Clio Williams

Devadesátá léta se nesla ve znamení spolupráce automobilky Renault a týmu Formule 1 Williams. Francouzská automobilka dodávala závodnímu týmu motory. A Williams na oplátku propůjčil jméno sportovnímu modelu Clia, který vyvinulo oddělení Renault Sport. Tato verze dokonce v roce 1996 působila v šampionátu F1 jako Safety Car. Pod kapotou byl benzínový dvoulitr s výkonem 144 koní. Kapesní raketa měla vzniknout jen v počtu 3800 kusů, ale prodaly se tak rychle, že Renault uvedl ještě 2. a 3. sérii a počet aut se vyšplhal na 12 tisíc. Řada z nich byla ale přestavěna na závodní a soutěžní speciály, takže jde o raritku.

Clio V6

Jedno z nejbláznivějších aut Renaultu vzniklo ale až na základech druhé generace hatchbacku Clio. Tehdy francouzský výrobce vyndal zadní sedačky a místo nich dal do auta třílitrový vidlicový šestiválce, který nově poháněl zadní kola. Auto také potřebovalo mohutný bodykit. Renault Sport jej prezentoval jako duchovního nástupce starého homologačního speciálu 5 Turbo z osmdesátých let.

Clio R.S.

Clio dále rostlo a lepšilo se i ve třetí generaci. Právě tehdy se malý Renault dostal k hodnotě 200 koní. To se týkalo hlavně akčních edicí, například populární verze Cup. I bez nich ale Renault Clio R.S. získalo senzační reputaci díky báječnému atmosférickému motoru a senzačnímu podvozku, se kterým bylo neuvěřitelně ovladatelné. Tahle generace má mezi fanoušky tak kultovní postavení, kterému se vyrovná snad jen větší brácha Mégane R. S. minulé generace.

Clio R.S. 16

Renault měl tehdy dva důvody k oslavě – 25 let modelu Clio a 40 let divize Renault Sport. Proč to tedy nespojit do jediného auta, kterým se stalo Cli R.S. 16. Šlo o nejrychlejší auto se znakem R.S., do malého hatchbacku se tehdy totiž nastěhovala technika většího Mégane R.S. Výkon 275 koní (šlo totiž o verzi Mégane 275 Trophy-R) znamenal, že Clio dosáhlo poměru 221 koní na tunu hmotnosti. Celá věc má jen jednu nevýhodu, existují jen dvě na světě a víc jich Renault nevyrobí. Byl to jen koncept, co všechno tohle francouzské supermini dokáže.

Autor: Martin Tolar

Fotogalerie

  • Pětice Renaultů Clio, které definovaly uplynulých 25 let: fotka 1
  • Pětice Renaultů Clio, které definovaly uplynulých 25 let: fotka 2
  • Pětice Renaultů Clio, které definovaly uplynulých 25 let: fotka 3
  • Pětice Renaultů Clio, které definovaly uplynulých 25 let: fotka 4
  • Pětice Renaultů Clio, které definovaly uplynulých 25 let: fotka 5


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
. k.ik 15.06.  08:44
Vstoupit do diskuse ›
  • Přidat příspěvek:





Související články

Tato značka na Moje.auto

Nejčtenější

Plakát týdne

BMW M4 Cabrio

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 12907 | Zobrazit seznam všech anket