Nejlepší britské cesťáky (1958 - 1988)

Nejlepší britské cesťáky (1958 - 1988): titulní fotka V letošním roce slaví britský okruhový šampionát cestovních aut(BTCC) už šedesátileté výročí. A tak se tamní nadšenci ohlédli zpět do starých časů a vybrali nejlepších deset aut z první poloviny tohoto období, tedy z let 1958 až 1988.

Austin A105 Westminster

Auto z úplných počátků šampionátu se dlouho přetahovalo o titul a skvěle jezdilo v rukou Jacka Searse. V prvním roce s ním Sears sedmkrát vyhrál svou třídu a ovládl také závod pořádaný souběžně s Grand Prix Formule 1, který se do šampionátu nepočítal. Závěr roku byl pak velmi napínavý díky souboji s Tommy Sopwithem a jeho Jaguarem. Nakonec se ale přeci jen radoval Sears s malým hbitým Austinem.

Jaguar 3.4

Jaguar měl ale k titulu v prvním roce velmi blízko a Sopwith opanoval třídu D. Nevyhrál jen jediný závod v Mallory Parku, kde měl defekt. I tak si odsud alespoň odvezl bonusové body za nejrychlejší kolo. Síla jaguarů se opakovala i v následující sezóně, kdy s nimi jezdili Ivor Bueb, Sir Gawaine Baillie a Jack Sears. Jediný Baillie měl čas a peníze odjet celou sezónu, bohužel v prvních závodech končil až za týmovými kolegy a tak mu na konci roku chybělo na mistra Jeffa Urena s Fordem nicotných 5 bodů.

Mini Cooper

Žádný seznam čehokoliv z Británie se snad neobejde bez Mini, jednoho z nejikoničtějších a nejpopulárnějších aut na světě. V šedesátých letech se i Mini dostalo na závodní okruhy a ukazovalo tam svou převahu podobně jako v rallye. Malé auto dostalo na svou velikost slušně silný motor, bylo ale velmi lehké a obratné, takže mohlo jezdit rychle v zatáčkách. Právě tam nahnalo ztrátu na velké a silné sedany, které kralovaly dlouhým rovinkám. Na okruzích se Mini Cooper objevil dříve než v rallye, konkrétně už v roce 1961, tedy celých 5 let před prvním vítězství na Rally Monte Carlo. A Sir John Whitmore s ním celý šampionát BSCC (ano, tehdy zkratka vyjadřovala British Saloon Car Championship)1961 opravdu vyhrál. A o rok později to zopakoval John Love, v roce 1969 zase Alec Poole. Další tituly malému knedlíku připsal v letech 1978 a 1979 Richard Longman s typem 1275 GT.

Lotus Cortina

Šedesátá léta ale znamenala příchod další legendy – sportovního sedanu Ford Lotus Cortina, či jen Lotus Cortina. Rodinný sedan dostal u specialistů od Colina Chapmana řádnou péči a vlastně tak vznikl první sportovní sedan na světě. A v rukou Jima Clarka byla Cortina k neporažení, on jí dokázal dostat do řízeného smyku všech kol a také vystrkoval vnitřní přední kolo z dráhy. V roce 1964 vyhrál všechny závody sezóny kromě jediného. Opět šlo o závod pořádaný spolu s Grand Prix, který se nepočítal do šampionátu. Clarka to ale asi nemrzelo, vyhrál totiž ten den právě onu Velkou cenu Formule 1.

Video: Honda Civic BTCC vs Honda Mean Mower

Ford Galaxie

V roce 1963 se souboj velkých sedanů s malými Mini připomínající Davida a Goliáše přehoupl ve prospěch silnějších. Skupina D tehdy neměla žádné omezení ohledně motoru a když Galaxie přijely na Silverstone, okamžitě se zapsaly do tabulek pořadí. Do té doby dominantní Jaguary MkII, které měly řadu 20 vítězství, musely vyklidit cestu obřímu americkému sedanu Jacka Searse. Jaguar měl ten rok hvězdnou sestavu s Clarkem, Gurneyem a Brabhamem, ale na porážku velké Fordky si musel počkat až do Oulton Parku. Tam velké Galaxie opravdu porazil Clark, jenže už ne s Jaguarem, ale s Lotusem Cortina zmíněným výše.

Sunbeam Imp

Když se posuneme do roku 1970, uvidíme souboj Franka Gardnera, který chtěl získat už svůj třetí titul. V letech 1967 a 1968 byl jezdcem Fordu a typy Falcon Sprint, Lotus Cortina a Escort Twin Cam jej dovezly ke dvěma pohárům. Tentokrát sedlal Ford Mustang BOSS a opět kraloval ve třídě D. Nečekal ovšem prdítko z litrové kategorie, které mu zkříží plány. Malý Imp (prodával se pod značkami Sunbeam nebo Hillmann) byl ten rok k nezastavení. Bill McGovern vyhrál se Sunbeamem titul a totéž zopakoval i v letech 1971 a 1972. Stal se tak prvním jezdcem, který vyhrál tři tituly v řadě. Vyhrával většinu závodů a když náhodou selhal, stejně tady byly další Impy, které nepřerušenou řadu vítězství malého auta protáhly až do čtvrtého závodu sezóny 1973.

Triumph Dolomite Sprint

Dolomite Sprint, zkráceně Dolly, přinesla značce úspěch okamžitě po nástupu do závodů. Andy Rouse vyhrál první kvalifikaci i závod, do kterých nastoupil. Tehdy se jednalo o Mallory Park 1974. Potíže s termostatem jej ale diskvalifikovaly v Silverstone a tak ztratil šanci vyhrát titul. O rok později ale titul získal, byť trochu kontroverzně. S týmovým kolegou Muirem plánoval předjížděcí manévr v posledním kole, ale měl dostatek bodů. Jenže vyvěšení žluté vlajky znamenalo, že manévr byl proti pravidlům. Pochopitelně ale nebyl podán žádný protest, takže titul Rouse opravdu získal.

Sunbeam 1000 hp (1926–1927): Světový rekordman jel poprvé přes 200 mil v hodině

Mazda RX-7

V polovině 70. let kontaktoval tým Tom Walkinshaw Racing automobilku Mazda. Záměrem bylo postavit závodní verzi odvozenou ze sportovního kupé RX-7 s Wankelovým motorem. Výsledky byly velmi dobré a Walkinshaw obsadil v tom roce skvělé druhé místo. Jeho jezdec Win Percy vyhrál s Mazdou následující dva ročníky.

Rover 3500 Vitesse SD1

Obří luxusní hatchback Rover naprosto dominoval cesťákům v polovině osmdesátých let. Například v roce 1983 vyhrálo tohle auto úplně všechny závody. Bývalý člen týmu Sytner, který pro tento rok zvolil BMW, podal na TWR protest a po šesti měsících byly britským Roverům odebrány všechny výhry, mistrem se tak stal Rouse s Alfou Romeo GTV6. Rover se urazil a ze šampionátu odešel (vzhledem ke krachu značky patrně již navždy). Překvapený mistr Rouse ale pochopil, že s Alfou vyhrál omylem a jeden Rover 3500 Vitesse koupil do svého týmu, aby s ním vyhrál i v následujícím roce.

Ford Sierra RS500

Titul sice přišel až v roce 1990, ale Sierra RS500 byla opravdu jedním z nejzapamato­vatelnějších aut konce 80. let. Právě díky ní jsme viděly ty nejkrásnější momenty z téhle doby. Nejpamátnější bitvou byly souboje Stevea Sopera s Andy Rousem v roce 1983. Soper nastoupil jen do 3 závodů (Thruxton, Brands Hatch a Donnington Park) a pozdějšího šampiona v nich velmi zle potrápil. Konkrétně souboj v Brands Hatch je dodnes považován za ten nejlepší, který britské cesťáky kdy viděly.

Fotogalerie

  • Nejlepší britské cesťáky (1958 - 1988): fotka 1
  • Nejlepší britské cesťáky (1958 - 1988): fotka 2
  • Nejlepší britské cesťáky (1958 - 1988): fotka 3
  • Nejlepší britské cesťáky (1958 - 1988): fotka 4
  • Nejlepší britské cesťáky (1958 - 1988): fotka 5
  • Nejlepší britské cesťáky (1958 - 1988): fotka 6
  • Nejlepší britské cesťáky (1958 - 1988): fotka 7
  • Nejlepší britské cesťáky (1958 - 1988): fotka 8
  • Nejlepší britské cesťáky (1958 - 1988): fotka 9

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.

  • Přidat příspěvek:





Související články

Nejčtenější

Plakát týdne

Volkswagen T-ROC

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 13620 | Zobrazit seznam všech anket