Může být naftové BMW řady 3 rychlejší než M3? Britům se to povedlo. Podívejte se, kolik to stálo

Může být naftové BMW řady 3 rychlejší než M3? Britům se to povedlo. Podívejte se, kolik to stálo: titulní fotka Několik nadšenců z Velké Británie si vytyčilo opravdu velký cíl: z BMW 330d Touring generace E46, udělat rychlejší auto, než je M3 generace E92. A to nejen teoreticky, ale skutečně na okruhu.

Jak už víte z titulku, povedlo se jim to. Ale postupně. Určitě se ptáte, co taková sranda stojí. Kolegové z webu Car Throttle, kteří za zvláštním projektem stojí, naštěstí mají odpověď. Jde sice o částky na britském trhu, který je odlišný od českého, přesto je výčet nákladů zajímavý. A kdybyste se rozhodli postavit podobný stroj, můžete si díky němu udělat alespoň orientační představu, co vás čeká.

Nákup kombíku vyšel na 1800 liber, tedy v přepočtu na asi 53 tisíc korun, suma za úpravy se vyšplhala na 8480,59 liber, což je 247.787 Kč.

Částka však zahrnuje i novou spojku a táhlo řazení, díly, které byly poškozeny při úpravách. Pokud by tyto věci byly v pořádku, byla by cena úprav 7630,52 liber (zhruba 223 tisíc korun).

Zajímají vás, za co byly tyhle peníze utraceny? Kola Fifteen52 s pneumatikami Nankang NS2R stála dohromady 1390 liber (40.647 Kč), brzdy EBC vyšly na 572,84 liber (16.737 Kč) a podvozek od Eibachu za 1084,60 liber (31.716 Kč) doplnily ještě stabilizátory za 410,56 liber (12.006 Kč) a ramena za 350 liber (10.235 Kč) od stejného výrobce. Nastavení vyšlo na 364 liber, tedy 10.644 Kč).

Za Silentbloky Powerflex pánové zaplatili 294,54 liber (8613 Kč). Celá nová spojka s příslušenstvím pak stála 854,84 liber, ale o to lepší komponenty se dostaly do útrob mnichovského auta. Dvouhmotový setrvačník stál dalších 297,07 liber asi 8682 Kč), ale ani tady nebylo mechanikům líto peněz. Nové turbodmychadlo s příslušenstvím vyšlo na 550 liber (16.073 Kč) a následně byl motor i přečipován za 350 liber (10.229 Kč).

Tým investoval 225 liber (6575 Kč) do čtyřbodových pásů Takata, 187 liber do volantu (5465 Kč) a 74 liber do řadicí páky (2163 Kč) Momo, skořepinové sedačky byly za 409,98 liber (11.982 Kč).

Čtyři generace BMW M3 se utkaly ve sprintu. Jak myslíte, že to dopadlo?

Tyto věci sice na výkon auta nemají vliv, ale třeba ušetří pár deka a máte z nich dobrý pocit. Vyměnit se musela i vadná vodní pumpa za 52 liber (1520 Kč).

Celkově tedy auto s úpravami stálo podobné peníze, za které v Británii koupíte hezkou M3 E46. Pokud by tedy naftový kombík nebyl lepší, byly by to vyhozené peníze. Právě proto musel pokořit i novější E92.

Na řadě jsou lepší pneumatiky

A jak si vytuněná 330d vedla? Ukázalo se například, jak důležité je kvalitní obutí. Když se na autě objevily nové tlumiče a pneumatiky, zlepšil se čas na kolo na vybraném okruhu o 1,5 sekundy. Přesto je masivní točivý moment třílitrového turbodieselu na pneumatiky Nankang NS2R příliš, takže i když fungují lépe než běžné gumy, v další fázi dojde na jejich výměnu za ještě lepší. Druhou nejcitelnější úpravou jsou brzdy. Sice to zní absurdně, že s brzdami zrychlíte, ale možnost brzdit později a silněji na okruhu opravdu pár desetin ušetří.

Znát bylo také přečipování motoru. V tomto případě se po něm zlepšil čas na kolo o 0,4 sekundy. Spolu s novým turbem a naladěním u BWChiptune se auto dočkalo výkonu 300 koní a točivého momentu 664 Nm. Když k tomu ještě přidáte „vytrhaný“ veškerý interiér, je jasné, že auto bude lehčí a pojede ještě lépe. Zkuste si schválně někdy, kolik váží moderní autosedačka nebo koberce s veškerým tlumením. Konkrétní BMW přišlo o 150 kg hmotnosti, ale to prý nestačí. Cílem je vyhodit dalších 100 kg.

Další cíl? Pokořit M2 Competition

Pořád čekáte na nějaké to „ale“? Plánovat přestavbu auta je jedna věc, ale nikdy nejde nic tak jednoduše. Vždy se najde něco nečekaného, co se nedá vyřešit hned a bude vás to frustrovat.

Na BMW se ale pracovalo dobře a nedošlo prý ani k žádné časové prodlevě. Vodní pumpa, která se porouchala neočekávaně, dorazila dříve než podvozek, kvůli kterému bylo auto odstavené.

Neobjevila se žádná rozsáhlá koroze a také se neukroutil ani jeden šroub. Nárůst výkonu a točivého momentu zvládl originální motor i převodovka, což byla taktéž potěšující zpráva. Asi nejvíc práce si nakonec vyžádala výměna spojky. Celkově se ale 330d E46 ukázalo jako auto vhodné k úpravám, protože je spolehlivé, levné a snadno rozebíratelné.

Příběh upravené nafty ale ještě nekončí. Sice bude přes zimu odpočívat v dílně, ale příští rok odstartuje druhá série. Do té doby musí auto projít několika drobnými servisními zásahy, protože časté jezdění na okruhu se na něm trochu podepsalo. Navíc počasí také zrovna nebude přát překonávání rekordů.

Už teď ale mechanici přemýšlejí nad samosvorným diferenciálem, ochranným rámem, další redukcí hmotnosti, lepšími pneumatikami, výměnou palivové pumpy a vstřiků, větším mezichladičem a jiným výfukem. A i tentokrát si stanovili měřítko. Chtějí překonat čas na kolo, který zajede BMW M2 Competition. A to na delší a těžší trati, než na které soupeřili s časem letos.



Diskuse k článku

Poslední příspěvky:

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.

  • Přidat příspěvek:





Související články

Tato značka na Moje.auto

Nejčtenější

Plakát týdne

Kia Stinger

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 14183 | Zobrazit seznam všech anket