Pod lupou: Mercedes-Benz SL – generaci R129 je dvacet let

Pod lupou: Mercedes-Benz SL – generaci R129 je dvacet let: titulní fotka Na autosalonu v Ženevě březnu 1989 stuttgartská automobilka s trojcípou hvězdou poprvé představila novou, v pořadí již čtvrtou generaci velkého roadsteru SL.

První byl samozřejmě legendární Gullwing 300 SL z roku 1954, který o tři roky později nahradil roadster stejného jména. Na začátku šedesátých let následovala Pagoda, poté osmnáct (!) let vyráběná generace R107, která se dočkala i varianty kupé (modely SLC).

V devětaosmdesátém pak přišla na řadu R129, zprvu ve variantách 300 SL, 300 SL-24 a 500 SL. Nevyráběla se už v Sindelfingenu, ale v Brémách. Navíc, nejslabší model nesl jako poslední vůz značky slavné označení, které bylo zavedeno u zmíněného Gullwingu, tedy kupé se vzhůru výklopnými dveřmi. Magická číslice 300 doplněná zkratkou SL vzala za své v létě 1993, kdy Mercedes změnil označování svých vozů – nově se jmenovaly SL 300. Mimochodem, zkratka původně znamenala sport a <leicht, tedy sportovní a lehký. Nové roadstery však nijak lehké nebyly, hmotnost začínala na 1650 kilech. Ale tradice je tradice…

Výbava, technika, bezpečnost

Největší technickou novinkou byl bezesporu vystřelovací ochranný oblouk. Ten byl normálně očím kolemjdoucích skrytý, a to i když byla střecha stažená (R129 disponovala samozřejmě klasickou plátěnou). Pokud ale při jízdě senzory vyhodnotily, že by mohlo dojít k převrácení vozu, ochranný oblouk během pouhé 0,3 vteřiny vystřelil a chránil tak pasažéry při nehodě. Řidič ho také mohl aktivovat sám. Pochopitelně, konstruktéři zapracovali i na zesílení dalších částí karoserie, například boků, dveří a také A-sloupků a rámu čelního skla. Torzní tuhost vzrostla oproti předchůdci o 30 procent. Ještě ke střeše – byla ovládána elektrohydraulicky a otevření a zavření trvalo dohromady jen třicet vteřin. Za předními sedadly byl pak umístěn deflektor, který minimalizoval hluk proudícího větru. Všechna eselka měla v základní výbavě elektricky ovládaná okna a centrální zamykání, řidič si mohl také nastavit volant, u špičkové verze 500 SL mu v tom navíc pomáhaly elektromotory. Automobil měl standardně montované i dnes zcela běžné ABS, všechny verze pak jezdily na šestnáctipalcových litých kolech. Ještě jedna malá poznámka k technice – vzadu měla čtvrtá generace roadsteru SL víceprvkovou nápravu, která se sice během dvaceti let dostala i do podstatně levnějších aut, ale ani dnes zdaleka není běžnou záležitostí.

Koně pod kapotou

Základní varianta 300 SL měla vpředu umístěný šestiválec M 103 se 140 kW (190 k) při 5700 ot/min. Největší rychlost činila 228 km/h. Význam čísla 24 ve výkonnější verzi je logický – motor měl čtyři ventily na válec. Ovšem, nesl i jiný kód, a to M 104. Z třílitrového objemu poskytoval 170 kW, tedy 231 starých dobrých koní, maximálního výkonu byl agregát schopen dosáhnout při 6300 ot/min a SL s tímto srdcem se rozjelo až na 240 km/h. Ještě rychlejší byla verze 500 SL, která jela maximálně 250 km/h, víc už to nešlo, elektronika se začala bránit. Případní majitelé si ovšem užívali až 240 kW (326 koní) z vidlicového osmiválce M 119, přičemž tuhle na tehdejší dobu poměrně brutální sílu motor dával při nižších otáčkách, a to 5500 ot/min. To ovšem nebylo všechno, za tři roky přišel Mercedes s verzí 600 SL – dlouhých slov netřeba – dvanáct válců do V, 290 kW (394 k)/5200 ot/min.

Při v úvodu vzpomínané změně označení v létě třiadevadesátého roku se přestaly vyrábět obě třílitrové verze, které nahradily SL 280 (142 kW/193 k/5500 ot/min) a SL 320 (170 kW/231 k/5600 ot/min). Známý tuner AMG, tehdy už pod křídly Mercedesu, představil variantu SL 60 AMG s 280 kW.

V maskérně

V roce 1995 přišly první stylistické změny a s nimi i xenonové výbojky v předních světlometech a tempomat. Xenony SL zdědilo po masařce W210, která měla premiéru na jaře téhož roku. Od srpna se do modelů SL 500 a 600 montovala nová pětistupňová samočinná převodovka. Ke slabší verzi si mohl zákazník přiobjednat ESP, šestistovka ho měla v základní výbavě. Inovované vozy řady SL měly premiéru na IAA 1995, v prosinci 1996 se objevil další bezpečnostní prvek – brzdový asistent.

Přepřaháme!

Na jaře osmadevadesátého roku přišly další úpravy vzhledu a s nimi i nové šesti a osmiválce. Nabídka začínala modelem SL 280 se 150 kW, SL 320 mělo o 15 kW více, osmiválec SL 500 pak 225 kW. Chyběly šestilitrové dvanáctiválce, ovšem v roce 1999 se objevily dvě nové varianty s písmeny AMG – slabší osmiválec SL 55 s 260 kW a silnější SL 73 AMG, motor V12 nezemřel, tentokrát poskytoval 386 kW, tedy 525 starých dobrých koní.

V červenci 2001 opustil továrnu v Brémách poslední vůz této generace, aby uvolnil místo nástupci, páté generaci s kódem R230. Ta se vyrábí stále, byť loni přišla o dvě dvojice předních očí. Série R129 vznikla za dvanáct let ve 204.940 kusech.

Fotogalerie

  • Pod lupou: Mercedes-Benz SL – generaci R129 je dvacet let: fotka 1
  • Pod lupou: Mercedes-Benz SL – generaci R129 je dvacet let: fotka 2
  • Pod lupou: Mercedes-Benz SL – generaci R129 je dvacet let: fotka 3
  • Pod lupou: Mercedes-Benz SL – generaci R129 je dvacet let: fotka 4
  • Pod lupou: Mercedes-Benz SL – generaci R129 je dvacet let: fotka 5
  • Pod lupou: Mercedes-Benz SL – generaci R129 je dvacet let: fotka 6
  • Pod lupou: Mercedes-Benz SL – generaci R129 je dvacet let: fotka 7
  • Pod lupou: Mercedes-Benz SL – generaci R129 je dvacet let: fotka 8
  • Pod lupou: Mercedes-Benz SL – generaci R129 je dvacet let: fotka 9
  • Pod lupou: Mercedes-Benz SL – generaci R129 je dvacet let: fotka 10
  • Pod lupou: Mercedes-Benz SL – generaci R129 je dvacet let: fotka 11
  • Pod lupou: Mercedes-Benz SL – generaci R129 je dvacet let: fotka 12
  • Pod lupou: Mercedes-Benz SL – generaci R129 je dvacet let: fotka 13
  • Pod lupou: Mercedes-Benz SL – generaci R129 je dvacet let: fotka 14
  • Pod lupou: Mercedes-Benz SL – generaci R129 je dvacet let: fotka 15
  • Pod lupou: Mercedes-Benz SL – generaci R129 je dvacet let: fotka 16
  • Pod lupou: Mercedes-Benz SL – generaci R129 je dvacet let: fotka 17
  • Pod lupou: Mercedes-Benz SL – generaci R129 je dvacet let: fotka 18
  • Pod lupou: Mercedes-Benz SL – generaci R129 je dvacet let: fotka 19
  • Pod lupou: Mercedes-Benz SL – generaci R129 je dvacet let: fotka 20
  • Pod lupou: Mercedes-Benz SL – generaci R129 je dvacet let: fotka 21
  • Pod lupou: Mercedes-Benz SL – generaci R129 je dvacet let: fotka 22
  • Pod lupou: Mercedes-Benz SL – generaci R129 je dvacet let: fotka 23
  • Pod lupou: Mercedes-Benz SL – generaci R129 je dvacet let: fotka 24
  • Pod lupou: Mercedes-Benz SL – generaci R129 je dvacet let: fotka 25
  • Pod lupou: Mercedes-Benz SL – generaci R129 je dvacet let: fotka 26
  • Pod lupou: Mercedes-Benz SL – generaci R129 je dvacet let: fotka 27
  • Pod lupou: Mercedes-Benz SL – generaci R129 je dvacet let: fotka 28
  • Pod lupou: Mercedes-Benz SL – generaci R129 je dvacet let: fotka 29
  • Pod lupou: Mercedes-Benz SL – generaci R129 je dvacet let: fotka 30
  • Pod lupou: Mercedes-Benz SL – generaci R129 je dvacet let: fotka 31
  • Pod lupou: Mercedes-Benz SL – generaci R129 je dvacet let: fotka 32
  • Pod lupou: Mercedes-Benz SL – generaci R129 je dvacet let: fotka 33
  • Pod lupou: Mercedes-Benz SL – generaci R129 je dvacet let: fotka 34
  • Pod lupou: Mercedes-Benz SL – generaci R129 je dvacet let: fotka 35
  • Pod lupou: Mercedes-Benz SL – generaci R129 je dvacet let: fotka 36
  • Pod lupou: Mercedes-Benz SL – generaci R129 je dvacet let: fotka 37
  • Pod lupou: Mercedes-Benz SL – generaci R129 je dvacet let: fotka 38
  • Pod lupou: Mercedes-Benz SL – generaci R129 je dvacet let: fotka 39
  • Pod lupou: Mercedes-Benz SL – generaci R129 je dvacet let: fotka 40
  • Pod lupou: Mercedes-Benz SL – generaci R129 je dvacet let: fotka 41
  • Pod lupou: Mercedes-Benz SL – generaci R129 je dvacet let: fotka 42
  • Pod lupou: Mercedes-Benz SL – generaci R129 je dvacet let: fotka 43
  • Pod lupou: Mercedes-Benz SL – generaci R129 je dvacet let: fotka 44
  • Pod lupou: Mercedes-Benz SL – generaci R129 je dvacet let: fotka 45
  • Pod lupou: Mercedes-Benz SL – generaci R129 je dvacet let: fotka 46
  • Pod lupou: Mercedes-Benz SL – generaci R129 je dvacet let: fotka 47
  • Pod lupou: Mercedes-Benz SL – generaci R129 je dvacet let: fotka 48
  • Pod lupou: Mercedes-Benz SL – generaci R129 je dvacet let: fotka 49
  • Pod lupou: Mercedes-Benz SL – generaci R129 je dvacet let: fotka 50
  • Pod lupou: Mercedes-Benz SL – generaci R129 je dvacet let: fotka 51
  • Pod lupou: Mercedes-Benz SL – generaci R129 je dvacet let: fotka 52
  • Pod lupou: Mercedes-Benz SL – generaci R129 je dvacet let: fotka 53
  • Pod lupou: Mercedes-Benz SL – generaci R129 je dvacet let: fotka 54
  • Pod lupou: Mercedes-Benz SL – generaci R129 je dvacet let: fotka 55
  • Pod lupou: Mercedes-Benz SL – generaci R129 je dvacet let: fotka 56
  • Pod lupou: Mercedes-Benz SL – generaci R129 je dvacet let: fotka 57
  • Pod lupou: Mercedes-Benz SL – generaci R129 je dvacet let: fotka 58
  • Pod lupou: Mercedes-Benz SL – generaci R129 je dvacet let: fotka 59
  • Pod lupou: Mercedes-Benz SL – generaci R129 je dvacet let: fotka 60
  • Pod lupou: Mercedes-Benz SL – generaci R129 je dvacet let: fotka 61
  • Pod lupou: Mercedes-Benz SL – generaci R129 je dvacet let: fotka 62
  • Pod lupou: Mercedes-Benz SL – generaci R129 je dvacet let: fotka 63
  • Pod lupou: Mercedes-Benz SL – generaci R129 je dvacet let: fotka 64
  • Pod lupou: Mercedes-Benz SL – generaci R129 je dvacet let: fotka 65
  • Pod lupou: Mercedes-Benz SL – generaci R129 je dvacet let: fotka 66

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Re: uzasny auto imra 20.10.2009  17:24
uzasny auto KABROMI 26.02.2009  19:14
R129 Carlsson 26.02.2009  12:13
Re: uzasny auto riderhenry 25.02.2009  20:12
uzasny auto KABROMI 25.02.2009  18:34
Re: uzasny auto Schnitzel-gg 25.02.2009  17:35
Re: uzasny auto Sleeper 25.02.2009  15:41
uzasny auto slman 25.02.2009  14:22
Vstoupit do diskuse ›
  • Přidat příspěvek:





Související články

Tato značka na Moje.auto

Nejčtenější

Plakát týdne

BMW M4 Cabrio

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 13160 | Zobrazit seznam všech anket