Mazda RX-7: 7 důvodů, proč jí mít rád

Mazda RX-7: 7 důvodů, proč jí mít rád: titulní fotka Rotačkové kupé od japonské automobilky slaví letos čtyřicátiny a já ho mám rád. A zkusím vám najít 7 důvodů, proč byste jej mohli mít rádi i vy.

Každý petrolhead, nadšenec do aut a fanda filmu Fast and Furious: Tokio drift určitě zná Mazdu RX-7. V Japonsku sice vznikla spousta úžasných aut, jako Toyota Supra nebo MR2, Nissan Skyline GT-R nebo 300ZX, Honda NSX a S2000 nebo Mazda MX-5, ale RX-7 je zkrátka trochu jiná svým Wankelovým motorem.

Zvuk

To auto zní krásně naštvaně. Rotačnímu motoru dělají vysoké otáčky dobře a výfukový systém celkový dojem ještě umocňuje. Když vás mine Mazda RX-7 s vytočeným Wankelem až k omezovači, nenechá vás to v klidu. Už proto, že moc výrobců Wankel v minulosti nenabízelo (nejznámější je kromě Mazdy ještě NSU se sedanem Ro 80, koketoval s ním i Citroën nebo Lada). Právě proto je zvuk sportovního kupé od Mazdy tak unikátní.

Vzhled

Mazda RX-7 je krásná. Určitě si mezi jejími třemi generacemi najdete svou favoritku, ale všechny mají mrkačky, což je senzační. U mne vede zaoblená elegantní poslední generace FD, kterou považuji za jedno z nejkrásnějších japonských aut, dost možná jedno z nejkrásnějších aut vůbec. Poslední generace je nízká a s krásnými křivkami, které nenarušují ani schované kliky u oken. Někomu ale bude připadat hezčí první klínovité FB nebo osmdesátkové FC. Vyloženě ošklivá však není ani jedna generace.

Rychle a zběsile

Ano, RX-7 sice nikdy neměla v žádném z filmů tu úplně nejdůležitější roli, ale objevila se v řadě z nich a tak je bezpochyby jedním ze symbolů této série. V prvním dílu s ní jezdil Dominic Torreto (Vin Diesel) a vyhrával závody díky dusíku pod sedačkou. V tom druhém se objevila v pouličním závodě v úvodu, kde jste tomu protivovi za volantem vysloveně přáli, aby ho Suki se svou Hondou S2000 porazila. A ve třetím s výrazným bodykitem Veil Side patřila Hanovi, jedné z hlavních postav a také jednomu z největších sympaťáků celé série.

Driftování

RX-7 je lehká, má velký výkon a je skvěle vyvážená. Proto je velmi populární u drifterů a velmi často se objevuje na jejich závodech. Ano, i my, majitelé miat, se občas snažíme o nějaké to klouznutí, ale potají všichni v koutku mysli víme, že s RX-7 by to bylo lepší. Ostatně pokud jste viděli seriál Initial D, tak víte, že ti nejlepší drifteři z Red Suns, bratři Takahashi, mají oba Mazdu RX-7. Starší Keisuke, vůdce týmu, měl starší bílou FC, a mladší z bráchů, specialista na uphill, zářivě žlutou FD. Oba pochopitelně s přeplňováním.

Mazda 787B pro Le Mans

I když to není čistokrevná RX-7, musíme závodní speciál 787B zmínit. A nejen proto, že to bylo jedno z nejkrásnějších aut, která kdy svištěla po La Sarthe. Mazda s ním byla totiž úspěšná a vyhrála 59. ročník slavného závodu na 24 hodin. Bylo to poprvé, kdy závod vyhrála japonská automobilka a také poprvé a naposledy, kdy jej vyhrál závodní automobil s rotačním motorem. Od té doby už neplatí posměšky, že je podobný motor tak nespolehlivý, že je na závody nevhodný. Takže když se budete o svou RX-7 alespoň trochu starat, nemusíte se bát, že by nějakou jízdu nezvládla. Mazda 787B byla tak dobrá, že FIA pro další ročník upravila pravidla a zakázala jí další starty. Stejný důvod udělal cool auto i z Nissanu Skyline GT-R.

Motorsport

O lehké váze a skvělém vyvážení už byla řeč. Ale to všechno funguje nejen na driftování, Mazda se rozhodla otestovat první generaci FB ještě poctivěji a postavila na jejím základě soutěžní speciál pro rallye. Typ RX-7 spadal do skupiny B, kde nemohl konkurovat těm nejlepším speciálům s pohonem všech kol. Přesto zajel několik velmi dobrých výsledků a prokázal svou spolehlivost a odolnost. Dařilo se mu i na kruzích, kde s ním Mazda vyhrála šampionát cestovních aut.

Není to RX-8

Tenhle bod možná nepotěší fanoušky a majitele nástupnické RX-8. Ano, i já vím, proč Mazda nahradila sportovní kupé praktičtějším nástupcem, ale puritány to zkrátka rozesmutnilo. RX-8 byla jako zdvižený prostředníček automobilky všem majitelům a bláznům do předchozích modelů a předznamenala konec skutečně výjimečných aut u Mazdy. Byla praktičtější, měla zadní sedadla s přístupem přes zvláštní sebevražedné dveře a stejný Wankelův motor. Jenže to nebyl pravý nástupce ikonické RX-7. Sice vypadá dobře a je přátelštější k převážení rodiny, jenže postavte jí vedle předchozí RX-7 FD a najednou je přerostlá, ošklivá, těžká a šlape po odkazu předka stejně, jako když Ford nahradil Capri modelem Probe. Není divu, že se RX-8 vytratila bez nástupce. Tedy, Mazda opět na rotačním kupé pracuje a prý to bude skutečná náhrada za RX-7, což je asi ten nejlepší dárek, jaký ke čtyřicátinám mohlo ikonické kupé dostat.

Fotogalerie

  • Mazda RX-7: 7 důvodů, proč jí mít rád: fotka 1
  • Mazda RX-7: 7 důvodů, proč jí mít rád: fotka 2
  • Mazda RX-7: 7 důvodů, proč jí mít rád: fotka 3
  • Mazda RX-7: 7 důvodů, proč jí mít rád: fotka 4
  • Mazda RX-7: 7 důvodů, proč jí mít rád: fotka 5
  • Mazda RX-7: 7 důvodů, proč jí mít rád: fotka 6
  • Mazda RX-7: 7 důvodů, proč jí mít rád: fotka 7
  • Mazda RX-7: 7 důvodů, proč jí mít rád: fotka 8
  • Mazda RX-7: 7 důvodů, proč jí mít rád: fotka 9
  • Mazda RX-7: 7 důvodů, proč jí mít rád: fotka 10
  • Mazda RX-7: 7 důvodů, proč jí mít rád: fotka 11
  • Mazda RX-7: 7 důvodů, proč jí mít rád: fotka 12
  • Mazda RX-7: 7 důvodů, proč jí mít rád: fotka 13
  • Mazda RX-7: 7 důvodů, proč jí mít rád: fotka 14
  • Mazda RX-7: 7 důvodů, proč jí mít rád: fotka 15
  • Mazda RX-7: 7 důvodů, proč jí mít rád: fotka 16
  • Mazda RX-7: 7 důvodů, proč jí mít rád: fotka 17
  • Mazda RX-7: 7 důvodů, proč jí mít rád: fotka 18
  • Mazda RX-7: 7 důvodů, proč jí mít rád: fotka 19
  • Mazda RX-7: 7 důvodů, proč jí mít rád: fotka 20
  • Mazda RX-7: 7 důvodů, proč jí mít rád: fotka 21
  • Mazda RX-7: 7 důvodů, proč jí mít rád: fotka 22
  • Mazda RX-7: 7 důvodů, proč jí mít rád: fotka 23
  • Mazda RX-7: 7 důvodů, proč jí mít rád: fotka 24
  • Mazda RX-7: 7 důvodů, proč jí mít rád: fotka 25
  • Mazda RX-7: 7 důvodů, proč jí mít rád: fotka 26
  • Mazda RX-7: 7 důvodů, proč jí mít rád: fotka 27
  • Mazda RX-7: 7 důvodů, proč jí mít rád: fotka 28
  • Mazda RX-7: 7 důvodů, proč jí mít rád: fotka 29
  • Mazda RX-7: 7 důvodů, proč jí mít rád: fotka 30
  • Mazda RX-7: 7 důvodů, proč jí mít rád: fotka 31
  • Mazda RX-7: 7 důvodů, proč jí mít rád: fotka 32
  • Mazda RX-7: 7 důvodů, proč jí mít rád: fotka 33
  • Mazda RX-7: 7 důvodů, proč jí mít rád: fotka 34
  • Mazda RX-7: 7 důvodů, proč jí mít rád: fotka 35
  • Mazda RX-7: 7 důvodů, proč jí mít rád: fotka 36
  • Mazda RX-7: 7 důvodů, proč jí mít rád: fotka 37
  • Mazda RX-7: 7 důvodů, proč jí mít rád: fotka 38
  • Mazda RX-7: 7 důvodů, proč jí mít rád: fotka 39
  • Mazda RX-7: 7 důvodů, proč jí mít rád: fotka 40
  • Mazda RX-7: 7 důvodů, proč jí mít rád: fotka 41
  • Mazda RX-7: 7 důvodů, proč jí mít rád: fotka 42
  • Mazda RX-7: 7 důvodů, proč jí mít rád: fotka 43
  • Mazda RX-7: 7 důvodů, proč jí mít rád: fotka 44
  • Mazda RX-7: 7 důvodů, proč jí mít rád: fotka 45
  • Mazda RX-7: 7 důvodů, proč jí mít rád: fotka 46
  • Mazda RX-7: 7 důvodů, proč jí mít rád: fotka 47
  • Mazda RX-7: 7 důvodů, proč jí mít rád: fotka 48
  • Mazda RX-7: 7 důvodů, proč jí mít rád: fotka 49


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.

  • Přidat příspěvek:





Související články

Tato značka na Moje.auto

Nejčtenější

Plakát týdne

BMW M4 Cabrio

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 13001 | Zobrazit seznam všech anket