6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž

6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: titulní fotka Kdysi, dávno před tím, než byly showroomy přecpané přerostlými SUV, trůnil v každém z nich jeden typ, který neomylně lákal lačné pohledy zákazníku platící u pultu jejich obyčejný kombík.

Na mysl se tehdy vkrádala otázka: „Neměl bych to ještě zrušit a přeci jen…“

Může za to Mustang. Ano, právě Ford Mustang naučil Američany, že na technice nudného sedanu můžou mít stylové a pohledné kupé. A když to fungovalo na Američany, proč ne na Evropany. Najednou byl na trhu Ford Capri, báječný automobil s krásným jízdním projevem, který vydržel 3 generace. Najednou to byla prestiž mít podobný model v nabídce, takže Ford brzy následoval Opel Manta, Renaulty 15 a 17, Alfa Romeo GTV a později i Volkswagen Scirocco, přidaly se i Japonci s Isuzu 117, Toyotou Celica a Mitsubishi Sapporo.

Nejvíce aut bylo v nabídce asi na začátku devadesátých let, kdy podobné kupé musel nabízet každý, kdo to myslel vážně. A pokud chtěl udržet krok s konkurencí, musel mít v nabídce alespoň šestiválcovou verzi, jinak by nepřetáhl zákazníky od BMW E36. Kéž by se tyhle časy vrátily a automobilky opět servírovali tohle namísto SUV, ale to je jen přání staromilce. Dnes jsou ale auta z devadesátek na cenovém dně, takže můžete po svém snu z mládí skočit a splnit si jej dodatečně alespoň teď. A jaké šestiválce tedy jsou na výběr v okolních bazarech?

Alfa Romeo GTV

Novou generaci kupé GTV uvedla Alfa Romeo v Ženevě a ihned se mohla zařadit do souboje o to, které kupé této éry bude nejkrásnější. Když vám šaty šije Pininfarina, nejspíše se vzhledem nešlápnete vedle. Ostrá klínovitá křivka se ostatně líbí fanouškům dodnes, stejně jako dvojice kulatých světel (ve skutečnosti je pod kapotou ale obyčejná hranatá parabola, kterou kapota jen překrývá). Pod tím vším je platforma obyčejného Fiatu Tipo, jenže kompletně přepracovaná. A pokud jste si nekoupili dvoulitr Twin Spark, čekal na vás nejspíš charakterní vidlicový šestiválec Busso s výkonem 220 koní. Na stovce je tahle Alfa za 6,5 sekundy. Jen se smiřte s miniaturním kufrem a takřka nepoužitelnými zadními sedadly.

Peugeot 406 Coupé

Dalším Pininfarinovým dílem je i francouzské kupé Peugeot vycházející ze sedanu 406. Představilo se na autosalonu v Paříží a výroba následně běžela mezi roky 1997 až 2003. Má stejný rozvor jako základní sedan, je ale nižší a s jinak rozvrženými proporcemi – delší přední a kratší zadní částí. Díky tomu má ten správný kupé profil. Šestiválec pod kapotou má stejně jako u Alfy objem 3 litry, je ale naladěn jen na 194 koní a zrychlení na stovku mu zabere 7,6 sekundy. O zastavení se starají čtyřpístkové třmeny Brembo. Krásný vzhled, prostorný interiér a dobré řízení by vám udělaly radost dodnes.

Opel Calibra

Aerodynamické kupé vtrhlo na trh hned na přelomu dekády a na výrobních linkách vydrželo až do roku 1997. Tentokrát převzalo techniku populárního sedanu Vectra, se kterým sdílelo i dvoulitrový čtyřválec. Lepší verze měla přeplňování turbodmychadlem a pohon všech kol. Pro dnešní článek je ale důležitější vidlicový šestiválec o objemu 2,5 litru s výkonem 167 koní, který se nabízel od roku 1993. Opel chtěl tehdy oslavit debut v DTM. Auto zrychlilo na stovku za 7,3 sekundy, ale spíše si lidé pamatují obří kufr.

Nissan 300ZX

Druhá generace japonského 300ZX je vlastně pokračovatelem v zetkové linii sahající až k legendárnímu kupé 240Z. Model Z32 byl uveden v roce 1990. Nejlepší volbou byl třílitrový vidlicový šestiválec se dvěma turbodmychadly, výkonem 280 koní a zrychlením 6 sekund. Auto bylo velmi pokrokové a nabízelo řadu drahých řešení. Nezávislé zavěšení bylo nastavitelné ve dvou režimech – sportovní a cestovní. Řízení všech čtyř kol zlepšilo chování v zatáčkách a variabilní časování ventilů zase odezvu na plynový pedál. Tohle auto byl vážně slušný soupeř pro Toyotu Supra čtvrté generace, jen nehrál v Rychle a zběsile a tak je cenově mnohem dostupnější.

Mitsubishi FTO

Model FTO uvedený v roce 1994 byl určen jen pro japonský trh. Stejně jako u Lanceru Evo, i tady se rozjel šedý import do zemí s provozem vlevo. A tam si kupé FTO vedlo tak dobře, že se Mitsubishi rozhodlo exportovat jej oficiálně. Platforma pocházela ze sedanu Galant a měla nezávislé zavěšení všech kol – vpředu McPherson a vzadu multilink. Ve své době bylo jeho řízení glorifikováno jako jedno z nejlepších. Vidlicový šestiválec MIVEC si tady vystačil jen s 2 litry objemu, i tak ale nabízí 200 koní. Zrychlení je pak solidních 7,3 sekundy.

Ford Cougar

Když jsme v úvodu nakousli famózní a úspěšné Capri, sluší se zmínit, že jej nahradil méně vlídně přijatý typ Probe. Nahradit to pak měl za úkol Cougar, který se objevil v roce 1998 na technice sedanu Mondeo. Vzhled byl zcela podřízen designu New Edge a do portfolia značky zapadal. Vidlicový šestiválec o objemu 2,5 litru nabízel 168 koní a sprint na stovku za 8,1 sekundy. Jenže zákazníci už měly těch nepovedených pokusů o náhradu Capri dost, navíc hot-hatch Focus RS převzal otěže v prodejích sportovních modelů úspěšně. Cougar se tedy brzy potichu odporoučel ze scény a v roce 2002 už byste jej v katalogu automobilky hledali marně. Nedočkal se ani žádného nástupce.

Fotogalerie

  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 1
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 2
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 3
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 4
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 5
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 6
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 7
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 8
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 9
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 10
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 11
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 12
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 13
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 14
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 15
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 16
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 17
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 18
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 19
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 20
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 21
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 22
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 23
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 24
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 25
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 26
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 27
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 28
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 29
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 30
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 31
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 32
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 33
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 34
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 35
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 36
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 37
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 38
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 39
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 40
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 41
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 42
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 43
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 44
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 45
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 46
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 47
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 48
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 49
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 50
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 51
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 52
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 53
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 54
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 55
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 56
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 57
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 58
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 59
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 60
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 61
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 62
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 63
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 64
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 65
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 66
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 67
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 68
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 69
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 70
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 71
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 72
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 73
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 74
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 75
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 76
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 77
  • 6 kupé s motorem V6 z devadesátek, která by vám měla zdobit garáž: fotka 78

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
evgenDew evgenDew 24.06.  19:20
Jaredphems Jaredphems 22.06.  22:12
BrianIonic BrianIonic 22.06.  16:42
WilliamImpaw WilliamImpaw 21.06.  02:05
ThomasAluck ThomasAluck 21.06.  00:45
DavidCab DavidCab 21.06.  00:45
Probe V6 Daxx 20.06.  21:51
Vstoupit do diskuse ›
  • Přidat příspěvek:





Nejčtenější

Plakát týdne

Aston Martin DB11 Volante

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 13399 | Zobrazit seznam všech anket