KTM den 2009 - za řídítky 990 SMT a 1190 RC8 R

KTM den 2009 - za řídítky 990 SMT a 1190 RC8 R: titulní fotka Letos velký oranžový kamion plný motocyklů zamířil na letiště u Milovic nedaleko Prahy. KTM na dvoudenní akci přivezlo kupu strojů v čele s dvojicí novinek: cestovního motarda 990 SMT a supersportovní 1190 RC8 R.

Začátkem dubna jsme prezentovali oficiální pozvánku na testovací den KTM 2009, který se letos konal na letišti u Milovic. Pro novináře bylo vyhrazeno odpoledne 7. května, veřejnost si mohla motocykly vyzkoušet celý následující den.

Po příjezdu do Milovic na nás čekal velký cateringový stan, kde probíhala registrace na jednotlivé jízdy. Po nezbytném podepsání formulářů následovalo to nejlepší: vybrat si motorky, se kterými bych se chtěl projet. Kdo přijel, neprohloupil, protože na plácku vedle stanu stála kompletní plejáda silničních motorek od KTM: jednou z největších novinek bylo 990 SMT, které bylo přichystáno hned čtyřikrát; dále tu bylo cestovní enduro Adventure, 690 Duke, 690 SMR, 990 Superduke, 990 Superduke R, 990 SMR, loňská 1190 RC8 a letošní 1190 RC8 R a možná ještě něco. A kdo měl chuť, mohl si zablbnout i na dvojici sportovních čtyřkolek 525 XC.

Po zjištění informací, že na jednu projížďku máme cca 45 min a nebudeme jezdit za instruktorem, jako to bylo loni, asi všichni novináři zajásali. Navíc jsme si mohli vybrat, zda si zařádit na vyznačené trati v rámci letiště, kde byly rychlejší pasáže vždy rozseknuty šikanami, nebo vyjet ven a vyzkoušet motorky v běžném provozu. Naskákalo se na motorky, posbírali se fotografové a hurá na první jízdu. Já si s kolegou Ondrou Helešicem dával po cestě z Brna v sedle moto chvilku pauzu, kterou jsme využili na focení a občerstvení.

Následovaly čtyři jízdy v sedle různých jednoválcových a dvouválcových motocyklů, letmo se zmíním o dvou novinkách letošního roku:

KTM 990 SMT – Představte si, že na rande si vyšlo cestovní enduro 990 Adventure a pořádný bouřlivák 990 Supermoto. Výsledkem je 990 SMT, kde poslední písmeno znamená něco ve smyslu „Touring / Travel“. Pohonnou jednotkou je nejnovější verze litrového dvouválce LC8. Agregát o objemu 999 ccm má výkon naladěn na 85 kW (115 k) v 9 000 ot./min a maximální točivý moment je 97 Nm při 7 000 ot./min. Motocykl s plnou nádrží má hmotnost těsně nad 200 kg, což není špatný výsledek.

Cestovní motard je v podstatě novým motocyklem na scéně, nikdo předtím s ničím podobným nepřišel (i když, kam vlastně zařadíme takovou Ducati Multistradu 1100 ?) U KTM ale vyšlápli správným směrem a nové eSeMTéčko je tím pravým ořechovým pro milovníky funbiků, kteří by si občas chtěli od nás zajet zařádit např. do rakouských Alp nebo italských Dolomit. S dobrou ergonomií, vzpřímenou pozicí za řídítky a slušným předním plexi se dá ujet řádný kus cesty. Velkým plusem je fakt, že SMT neztratilo nic z ovladatelnosti, hravosti a dravosti Supermota. Abych pravdu řekl, klidně si tento bike dokážu představit ve své garáži. Za jediný mínus považuji nádrž na pouhých 15 l, ale buďme upřímní, SMT je především motard / funbike a až v druhé vlně cestovatel.

 [470×234]

KTM 1190 RC8 R – Loni se s velkou parádou představil první „oranžový supersport“, KTM RC8. A jak už tomu bývá u KTM zvykem, když se objeví nový model, o rok později přijede na trh ještě vymazlenější (ale i dražší) verze R. Letošní eRková krasavice má černou příď a boční plasty, naopak zadeček je v bílé barvě a vše je doplněno oranžovým rámem. Motor se zvýšeným obsahem disponuje výkonem 165 koní při 10 250 ot/min a točivý moment je 123 Nm v 8 000 ot./min. KTM 1190 RC8 R má i lepší, plně nastavitelný podvozek od White Poweru, a díky několika karbonovým doplňkům je i suchá hmotnost o 2 kg nižší, tedy 182 Kg bez náplní.

Začnu asi tím nejpodstatnějším, čím mě RC8 R uchvátila: ergonomie a posez! Nemusel jsem se krčit a kolena jsem neměl až pod bradou. Paráda, konečně někdo při stavbě sportovní motorky používal hlavu a pochopil, že ne všichni motorkáři jsou malí pimprlové. Ze slov jednoho z šéfů firmy KTM to byl dokonce záměr, RC8 R je především stavěná pro evropské zákazníky, kteří jsou v průměru vyšší a mohutnější, než Japonci.

Nastavení podvozku bylo dost ultimativní a spolu s tvrdým sedlem jsem měl chvílemi pocit, že sedím na kusu prkna. Ano, přesně tohle nastavení bych si dal na okruh v Mostě nebo Brně, ale když tato tvrdost odpružení byla sériově nastavená z továrny, musím posmutnět. Stav většiny našich silnic se nedá srovnat se standardem např. v domácím Rakousku a proto jízda na RC8 R v běžném provozu nebyla tím pravým ořechovým. Věřím, že zkusit si tuhle mašinu na Automotodromu v Brně, budu na zpívat ódy…

 [470×291]

Koncem celé akce jsme si ještě řádně užili trať na letišti v Milovicích, kde jsem drtil plynovou rukojeť a brzdy mého oblíbeného Superduka a Ondra mě naháněl na 990 SMR. A když jsme toho měli tak akorát, zaplaveni adrenalinem a endorfiny jsme se šli na pár minut zablbnout na čtyřkolky 525 XC. Na závěr jsme vydechli, dali vodu, pokecali s kde kým, něco ještě nafotili a šmitec. Plni dojmů jsme si sbalili nádobíčko a pěkně pomalu se vydali na cestu domů.

Poděkování za pozvání na akci KTM Test day 2009 patří Miroslavu Lackovi a KTM CENTRAL EAST EUROPE.

Fotogalerie

  • KTM den 2009 - za řídítky 990 SMT a 1190 RC8 R: fotka 1
  • KTM den 2009 - za řídítky 990 SMT a 1190 RC8 R: fotka 2
  • KTM den 2009 - za řídítky 990 SMT a 1190 RC8 R: fotka 3
  • KTM den 2009 - za řídítky 990 SMT a 1190 RC8 R: fotka 4
  • KTM den 2009 - za řídítky 990 SMT a 1190 RC8 R: fotka 5
  • KTM den 2009 - za řídítky 990 SMT a 1190 RC8 R: fotka 6
  • KTM den 2009 - za řídítky 990 SMT a 1190 RC8 R: fotka 7
  • KTM den 2009 - za řídítky 990 SMT a 1190 RC8 R: fotka 8
  • KTM den 2009 - za řídítky 990 SMT a 1190 RC8 R: fotka 9
  • KTM den 2009 - za řídítky 990 SMT a 1190 RC8 R: fotka 10
  • KTM den 2009 - za řídítky 990 SMT a 1190 RC8 R: fotka 11
  • KTM den 2009 - za řídítky 990 SMT a 1190 RC8 R: fotka 12
  • KTM den 2009 - za řídítky 990 SMT a 1190 RC8 R: fotka 13
  • KTM den 2009 - za řídítky 990 SMT a 1190 RC8 R: fotka 14
  • KTM den 2009 - za řídítky 990 SMT a 1190 RC8 R: fotka 15
  • KTM den 2009 - za řídítky 990 SMT a 1190 RC8 R: fotka 16
  • KTM den 2009 - za řídítky 990 SMT a 1190 RC8 R: fotka 17
  • KTM den 2009 - za řídítky 990 SMT a 1190 RC8 R: fotka 18
  • KTM den 2009 - za řídítky 990 SMT a 1190 RC8 R: fotka 19
  • KTM den 2009 - za řídítky 990 SMT a 1190 RC8 R: fotka 20
  • KTM den 2009 - za řídítky 990 SMT a 1190 RC8 R: fotka 21
  • KTM den 2009 - za řídítky 990 SMT a 1190 RC8 R: fotka 22
  • KTM den 2009 - za řídítky 990 SMT a 1190 RC8 R: fotka 23
  • KTM den 2009 - za řídítky 990 SMT a 1190 RC8 R: fotka 24
  • KTM den 2009 - za řídítky 990 SMT a 1190 RC8 R: fotka 25
  • KTM den 2009 - za řídítky 990 SMT a 1190 RC8 R: fotka 26
  • KTM den 2009 - za řídítky 990 SMT a 1190 RC8 R: fotka 27
  • KTM den 2009 - za řídítky 990 SMT a 1190 RC8 R: fotka 28
  • KTM den 2009 - za řídítky 990 SMT a 1190 RC8 R: fotka 29
  • KTM den 2009 - za řídítky 990 SMT a 1190 RC8 R: fotka 30
  • KTM den 2009 - za řídítky 990 SMT a 1190 RC8 R: fotka 31
  • KTM den 2009 - za řídítky 990 SMT a 1190 RC8 R: fotka 32
  • KTM den 2009 - za řídítky 990 SMT a 1190 RC8 R: fotka 33
  • KTM den 2009 - za řídítky 990 SMT a 1190 RC8 R: fotka 34
  • KTM den 2009 - za řídítky 990 SMT a 1190 RC8 R: fotka 35
  • KTM den 2009 - za řídítky 990 SMT a 1190 RC8 R: fotka 36
  • KTM den 2009 - za řídítky 990 SMT a 1190 RC8 R: fotka 37
  • KTM den 2009 - za řídítky 990 SMT a 1190 RC8 R: fotka 38


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.

  • Přidat příspěvek: