Ford Focus 1,8 TDdi: Hokus Fokus

Ford Focus 1,8 TDdi: Hokus Fokus: titulní fotka Ostrý obraz a dobrý zvuk, možná si někdo z vás pamatuje na tuhle zdravici, kterou kdysi uváděl Miloš Skalka televizní přenosy ze San Rema. Majitel tohoto Fordu Fokus má také rád ostrý obraz, ale především dobrý zvuk.

Těmto zcela individuálním preferencím pak přizpůsobil nejen interiér Focusu, ale aby auto „nějak“ vypadalo, značnou proměnou prošel i exteriér. Slušivé spoilery tu střídá nápadný lak i litá kola, která rozhodně nenajdete na každém druhém autě. Vojta Kramář tuní tohoto 9 let starého forda už od roku 2002, kdy mu jako bývalé rodinné auto tak nějak připadl. Po několika hokus pokusech se svým focusem konečně našel i styl a je to znát.

Jak sám říká, na své začátky není příliš hrdý, ale v současné době už to bere tak nějak s humorem. Vojta vzpomíná na svá první léta, kdy se seznámil s něčím takovým, jako jsou úpravy aut. To se psal rok 2004, ve kterém si taky koupil svůj první tuningový časopis. Tehdy začal také poprvé přemýšlet, co by se svým stříbrným Focusem provedl. První úpravy proběhly na zcela sériovém autě. Vojta koupil dost agresivní přední nárazník, k tomu boční kryty prahů a také zadní nárazník, který autu ostatně vydržel až do dnešní doby. Zavařil také páté dveře, nasadil 17palcová kola 100+ resp. Team Dynamics od anglického výrobce Rimstock Plc a sportovní pružiny Weitec, které auto snížily o cca 4 cm. Vyvrcholením všeho Vojtova snažení bylo znetvoření zadku auta instalací staniolových lamp ala Lexus a montáž obludně rozměrného hliníkového barového pultu. No prostě focus byl v té době stříbrným „krasavcem“, kterému chyběly už jen samolepky na dveřích, plameny přes celý bok a nápis „Žádnej strach“ čili „No fear“ na zadním okně.

„Vyvrcholením snažení bylo znetvoření zadku auta instalací staniolových lamp ala Lexus a montáž obludného hliníkového barového pultu“

Mezitím začalo na dveře Vojtovy garáže klepat jaro roku 2005 a s ním i tuningová sezóna. Před fanouškem „modrého oválu“ se najednou objevily nové obzory. Tehdy se začal zajímat o tuning mnohem víc, začal jezdit na první srazy a na základě poznatků, které tam nabral, se opět pustil do úprav focusu. Protože potřeboval přelakovat lehce rezavějící zadní dveře, tak nechal zároveň i zavařit jejich kliky. Co se týče interiéru a jeho výbavy, už od začátku se ukázal jako milovník kvalitní muziky, takže jedna z prvních fází audio instalace se nesla v podobě hlavní jednotky CD receiveru od Alpine, doplněné komponenty od švýcarského koncernu ACR. Tehdy se jednalo vesměs o značku Eyebrid.

Švýcarům zůstal Vojta věrný i o dva roky později, když si pořídil mnohem sofistikovanější aparaturu od Emphaseru. Mezitím ovšem uplynula spousta času, náš tuner nasál mnoho zážitků a prací na autě strávil moře času. V roce 2005 se také zúčastnil své první soutěže „Show and Shine“, kde dostal svůj první pohár za 3. místo. Takový úspěch bývá často příjemným pohlazením ega každého ctižádostivce a startovacím momentem, kdy se daný jedinec vybičuje k nevídanému výkonu. I u Vojty tomu nebylo jinak a třetí místo bylo dostatečnou motivací, dokonce lze říci nakopnutím, které jej nasměrovalo na správnou cestu.

„Ať už se jedná o kliky zadních dveří, nebo zamračenou kapotu, vždy stál na začátku nějaký externí impuls“

V tomto případě by se dalo uvažovat nad tím, že mu tuto cestu nalajnoval osud, případně shoda náhod. Ať už se jedná o kliky zadních dveří, nebo třeba zamračenou kapotu, vždy stál na začátku nějaký externí impuls. Na podzim do něj nacouval kamión, výsledkem bylo lehké přemračení kapoty. Potom už nastal zlomový rok, kdy si Vojta začal na autě tvořit většinu věcí zcela sám, případně za pomoci kamarádů. Konečně shodil hliníkové lákadlo sběračů lehkých kovů, pryč se odporoučel extrémní přední nárazník i prahy. Původní laminátový přední nárazník vyměnil za plastový (z ABS) od německé firmy Rieger Tuning, nicméně ten přizpůsobil svým požadavkům i představám: zahladil v něm boční žebrování i otvory pro mlhovky.

Prahy si Vojta pořídil opět plastové, určené na Focuse. Po návštěvě podzimní Essen Motor Show 2006 také vyměnil původní snížené pružiny Weitec za stavitelný podvozek, který koupil na výstavě u firmy Supersport. Původní přední světla s jednoduchými FF parabolami a jedinou žárovkou vyměnil za nové sdružené světlomety s angel eyes a oddělenými projektorovými čočkami potkávacích a dálkových světel, a konečně se mu také podařilo sehnat přední plastovou masku od firmy Lester. Zbývalo jen nalakovat pár plastových krytů v motorovém prostoru do černého klavírového laku, změnit pár drobností v interiéru a pustit se tehdy se stále ještě stříbrným autem do soutěžení v Tuning Cupu. Dokonce se i v roce 2006 kvalifikoval na Velké finále, kde obsadil 3. místo. Pravda, sice ze tří zúčastněných fordů, ale přece.

Přes následující zimu se Vojta začal intenzivněji přátelit s ostatními příbramskými tunery. Všichni začali mít velké plány na přestavění svých aut tak, aby byly v Tuning Cupu konkurenceschopné. Prvotním cílem našeho tunera byla sice zpočátku jen výměna kol a interiér čalouněný kůží, ale postupem času se to nějak zvrtlo a na zmíněné došlo až téměř o rok později. Kluci totiž na internetu našli levné „měňavky“ z Německa a rozhodli se auta přelakovat. To platí zejména tady pro Vojtu a jeho kamaráda Pavla Dudáka, jehož Peugeot 306 vám ukážeme zase příště. Ty „levné barvy“ Vojta poslední dobou hodně proklíná.

„Kluci na internetu našli levné měňavky z Německa a rozhodli se auta přelakovat“

Ony se totiž zdají levné jen na první pohled – pro kvalitní nástřik musíte už předem naředěné metalízy nakoupit litry a litry, což si ne každý třeba uvědomí. Výsledkem pak většinou bývá, že musíte při lakování šetřit, protože nemáte dost materiálu na velký rozprach a auto je najednou flekaté až hrůza. Své příběhy by mohlo jistě vyprávět dost lidí „z branže“ včetně Vojty, přesto se najdou stále noví a noví objevitelé Ameriky, kteří dospějí ke stejnému závěru. V případě tohoto focusu to není tak zlé a chyby lakování nejsou na členité karosérii s mnoha liniemi příliš poznat. V souvislosti s lakováním se Vojta pokorně vrátil ke klikám zadních dveří, takže celek už nepůsobí krom výrazného laku a kol tak extravagantně, jako tomu bylo v předešlých letech.

S výběrem laku souvisel i výběr materiálu, do kterého se měl postupně obléknout kompletní interiér. Původně měl Vojta trochu jiný záměr, to když bylo auto ještě stříbrné. Po nalakování auta nechal interiér očalounit do kombinace vínové a žlutě béžové kůže. Litá kola, kterými chtěl nahradit už tři roky staré 17palcové 100+, také nakonec vybral úplně jiná: Barracuda Vault v rozměru 8J18. Výběr kol byl mimo jiné ovlivněn i faktem, že tuto značku dováží Vojtův dobrý známý, takže i jejich cena byla poměrně příznivá. Auto se nicméně na rozdíl od ostatních kamarádů podařilo opět poskládat dohromady až v létě roku 2007.

„Ještě předtím ovšem stihl nejen namontovat zadní kotoučovou nápravu, ale i vyměnit kompletní brzdy“

Při skládání interiéru byly vyměněny i audio komponenty – cílem bylo se po několika dřívějších průměrných pokusech také lépe umístit v soutěži EMMA. Komponenty Vojta vyměnit stačil, za již výše zmíněné od značky Emhaser, nicméně EMMu už ten rok navštívit nestačil. Zato se stačil jen taktak kvalifikovat na finále Tuning Cupu do Českých Budějovic, kde v kategorii Ford Scene obsadil celkově první místo. Ještě předtím ovšem stihl nejen namontovat zadní kotoučovou nápravu, ale i vyměnit kompletní brzdy za kombinaci kotoučů Zimmermann a obložení Ferodo DS2000. A nalakovat motorový prostor.

Po strhujícím finiši v závěru sezóny nastal pro Vojtu konečně čas odpočinku a relaxování, který vyplnil instalací opět lepšího stavitelného podvozku od K&W a posléze i zadrátování nové DVD „vyklápěčky“ Alpine IVA-D310. Kdyby začátkem jara 2008 nenastal lehce zábavný okamžik nevídaného překvapení pod kapotou – neznámému hlodavci zachutnal kůží potažený kryt motoru, vesměs by Vojta neměl co upra- či opravovat. Ale nějaké detaily se nakonec přece jen našly. O to více se pak mohl připravit na pečlivé naladění audiosystému pro soutěže EMMA, což se projevilo i na výsledcích. A Tuning Cup? Na finále v Brně Vojta nakonec v kategorii Ford své prvenství z minulého roku obhájil.

Ford Focus 1.8 TDdi
rok výroby 1999
MOTOR
vznětový řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč, pohon předních kol
Rozvod OHC se dvěma ventily na válec
příprava směsi turbodmychadlo, intercooler, elektronické přímé vstřikování nafty
zdvihový objem 1 753 cm3
nejvyšší výkon 66 kW/90 k
při 4 000 ot/min
nejvyšší točivý moment 200 Nm
při 2 000 ot/min
Vmax 178 km/h
zrychlení 0–100 km/h 12,4 s
ÚPRAVY
otevřený filtr Jacky Sport, dvojitý výfuk, lakované plasty, chromovaná víčka, pinstriping, vlastnoruční airbrush
PŘEVODOVKA
pětistupňová manuální
LITÁ KOLA
Barracuda Vault 8×18 palců ET 35
PNEUMATIKY
Hankook Ventus 215/35–18
PODVOZEK & BRZDY
sportovní stavitelný podvozek KW Varianta 2, snížení cca 70/40 mm, vpředu vnitřně chlazené kotouče Zimmerman 258 mm, vzadu zabudována kotoučová náprava s 253mm kotouči Zimmermann, brzdové obložení Ferodo DS2000, dorazy vzadu – kvůli hifi instalaci
KAROSÉRIE
zavařené páté dveře, zamračená kapota motoru, přední nárazník Rieger, prahy originální plastové, zadní laminátový spoiler spojen dohromady s originálním nárazníkem, přední světlomety s angel eyes, zadní LED světla Raid HP, zrcátka „kapky“ ala M3
LAKOVÁNÍ
metalíza s flipflop efektem, do krémově žluté barvy lakované plasty v interiéru,
INTERIÉR
kompletně očalouněn do dvoubarevné kůže, kromě stropu, který je čalouněný koženkou, pedály a řadička Isotta, laminátové A sloupky, doorboardy a zadní plato v kufru, vše lakované s airbrushem
AUDIO & VIDEO
DVD moniceiver Alpine IVA-D310RB, 4kanálový zesilovač Visteon, monoblok Eyebrid Y2A1Y2000D, přední i zadní komponentní reproduktory Emphaser XT4, 2×30cm subwoofer Emphaser T4, druhý akumulátor Exide Maxxima 900DC, tlumení Zealum, kabeláž Zealum, napájecí kabel 50 mm2

Fotogalerie

  • Ford Focus 1,8 TDdi: Hokus Fokus: fotka 1
  • Ford Focus 1,8 TDdi: Hokus Fokus: fotka 2
  • Ford Focus 1,8 TDdi: Hokus Fokus: fotka 3
  • Ford Focus 1,8 TDdi: Hokus Fokus: fotka 4
  • Ford Focus 1,8 TDdi: Hokus Fokus: fotka 5
  • Ford Focus 1,8 TDdi: Hokus Fokus: fotka 6
  • Ford Focus 1,8 TDdi: Hokus Fokus: fotka 7
  • Ford Focus 1,8 TDdi: Hokus Fokus: fotka 8
  • Ford Focus 1,8 TDdi: Hokus Fokus: fotka 9
  • Ford Focus 1,8 TDdi: Hokus Fokus: fotka 10
  • Ford Focus 1,8 TDdi: Hokus Fokus: fotka 11
  • Ford Focus 1,8 TDdi: Hokus Fokus: fotka 12
  • Ford Focus 1,8 TDdi: Hokus Fokus: fotka 13
  • Ford Focus 1,8 TDdi: Hokus Fokus: fotka 14
  • Ford Focus 1,8 TDdi: Hokus Fokus: fotka 15
  • Ford Focus 1,8 TDdi: Hokus Fokus: fotka 16
  • Ford Focus 1,8 TDdi: Hokus Fokus: fotka 17
  • Ford Focus 1,8 TDdi: Hokus Fokus: fotka 18
  • Ford Focus 1,8 TDdi: Hokus Fokus: fotka 19
  • Ford Focus 1,8 TDdi: Hokus Fokus: fotka 20
  • Ford Focus 1,8 TDdi: Hokus Fokus: fotka 21
  • Ford Focus 1,8 TDdi: Hokus Fokus: fotka 22
  • Ford Focus 1,8 TDdi: Hokus Fokus: fotka 23
  • Ford Focus 1,8 TDdi: Hokus Fokus: fotka 24
  • Ford Focus 1,8 TDdi: Hokus Fokus: fotka 25
  • Ford Focus 1,8 TDdi: Hokus Fokus: fotka 26
  • Ford Focus 1,8 TDdi: Hokus Fokus: fotka 27
  • Ford Focus 1,8 TDdi: Hokus Fokus: fotka 28
  • Ford Focus 1,8 TDdi: Hokus Fokus: fotka 29
  • Ford Focus 1,8 TDdi: Hokus Fokus: fotka 30
  • Ford Focus 1,8 TDdi: Hokus Fokus: fotka 31
  • Ford Focus 1,8 TDdi: Hokus Fokus: fotka 32
  • Ford Focus 1,8 TDdi: Hokus Fokus: fotka 33
  • Ford Focus 1,8 TDdi: Hokus Fokus: fotka 34
  • Ford Focus 1,8 TDdi: Hokus Fokus: fotka 35
  • Ford Focus 1,8 TDdi: Hokus Fokus: fotka 36
  • Ford Focus 1,8 TDdi: Hokus Fokus: fotka 37
  • Ford Focus 1,8 TDdi: Hokus Fokus: fotka 38
  • Ford Focus 1,8 TDdi: Hokus Fokus: fotka 39
  • Ford Focus 1,8 TDdi: Hokus Fokus: fotka 40
  • Ford Focus 1,8 TDdi: Hokus Fokus: fotka 41
  • Ford Focus 1,8 TDdi: Hokus Fokus: fotka 42
  • Ford Focus 1,8 TDdi: Hokus Fokus: fotka 43
  • Ford Focus 1,8 TDdi: Hokus Fokus: fotka 44
  • Ford Focus 1,8 TDdi: Hokus Fokus: fotka 45
  • Ford Focus 1,8 TDdi: Hokus Fokus: fotka 46
  • Ford Focus 1,8 TDdi: Hokus Fokus: fotka 47
  • Ford Focus 1,8 TDdi: Hokus Fokus: fotka 48
  • Ford Focus 1,8 TDdi: Hokus Fokus: fotka 49
  • Ford Focus 1,8 TDdi: Hokus Fokus: fotka 50
  • Ford Focus 1,8 TDdi: Hokus Fokus: fotka 51
  • Ford Focus 1,8 TDdi: Hokus Fokus: fotka 52
  • Ford Focus 1,8 TDdi: Hokus Fokus: fotka 53

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Re: Blbost MatoG 22.06.2009  20:43
chtel bych motor rotor 01.02.2009  20:40
Re: Velcí Tuneři riderhenry 29.01.2009  13:27
Tohle se sem nepatří Shady 29.01.2009  10:47
Re: Velcí Tuneři MX-5 29.01.2009  02:29
Nadhera Focus tddi 29.01.2009  01:50
Re: Blbost Věra Pohlová 28.01.2009  23:48
Re: Velcí Tuneři skejpa 28.01.2009  23:39
smysl ? skejpa 28.01.2009  23:33
Re: Velcí Tuneři riderhenry 28.01.2009  20:41
Re: Velcí Tuneři %Transporter 28.01.2009  19:30
Velcí Tuneři Cruisik 28.01.2009  19:13
nerozumiem... TGman 28.01.2009  17:53
Blbost Skalik 28.01.2009  17:34
Re: inspirace "neregistrovaný" 28.01.2009  15:17
Re: inspirace Vrchní kritik 28.01.2009  15:16
Re: inspirace rambič 28.01.2009  13:21
inspirace rambič 28.01.2009  13:15
pridam trosku do pranice mannan 28.01.2009  12:59
Marně si lámu hlavu Vrchí kritik 28.01.2009  12:18
fuj fuj serg 28.01.2009  10:54
Re: Asi těžko... Zephyr 28.01.2009  09:30
Asi těžko... PavelDark 28.01.2009  09:07
Re: pěkné riderhenry 27.01.2009  23:31
Re: pěkné Miloš 27.01.2009  22:55
...typycz.cz kalabumbalačkalár 27.01.2009  21:07
Funny PEPA_2 27.01.2009  20:58
jak to vidím já Harvester 27.01.2009  19:08
pěkné 321 27.01.2009  18:36
Re: ? Dave-lamino 27.01.2009  18:26
Vstoupit do diskuse ›
  • Přidat příspěvek: