Ford kdysi postavil ekologické Mondeo ST. Jezdilo na plyn

Ford kdysi postavil ekologické Mondeo ST. Jezdilo na plyn: titulní fotka Ford už v devadesátých letech zkusil postavit sportovní Mondeo ST250 s ekologickým pohonem. Jak asi tušíte, do výroby se ale nedostalo.

Pro většinu z nás je LPG řešením, jak rozumně uživit velké žíznivé osmiválce v limuzínách a luxusních SUV. Dnes už LPG nabízí i několik výrobců, takže nemusíte spoléhat jen na dodávané kity a máte auto se zárukou. Na konci 90. let zkusil zajímavý vůz na zkapalnělý ropný plyn postavit i Ford. A ne ledajaké. Na plyn mohlo jezdit ostré Mondeo ST250 Eco.

V roce 1999 se totiž na ženevském autosalonu představilo faceliftované Mondeo první generace. Na stánku bylo vystavené ve verzi 1.8 AFV (alternative fuel vehicle) a jako sportovní ST200. Třetí verze však kombinovala prvky z obou zmíněných a nesla název ST250 Eco. Ten měl ukázat nadšeným řidičům a fanouškům motorismu, že i sportovní auto může být přívětivé k životnímu prostředí. A také nepříliš nákladné na provoz.

Ford Mondeo prý v propadlišti dějin neskončí! V brzké době ho čeká modernizace!

Pod kapotou byl vidlicový šestiválec o objemu 3 litry (sériové ST200 měla o půl litru menší motor s výkonem 202 koní). Motor měl navíc ještě přeplňování kompresorem, takže na přední kola šlo (alespoň na rok 1999) absurdních 245 koní. Na vývoji auta dělala firma Prodrive, která v té době zajišťovala starty Mondea v šampionátu BTCC a blok motoru pocházel z velkého Taurusu. Bezespojková převodovka umožňovala mimo běžného také řazení tlačítky na volantu. Dokonce se uvažovalo i o tom, že se bude dělat běžná benzínová verze ST s třílitrem.

Aby ST250 Eco i lépe vypadlo, navrhnul pro něj Ian Callum mnohem agresivnější bodykit s výraznějšími nárazníky a prahy a také velké zadní křídlo. Podběhy vyplnily velké osmnáctipalcové ráfky. Nastavení podvozku bylo podobné sériové verzi ST200. Nádrž na LPG byla umístěna v prostoru pro rezervu a připomínala velkou americkou koblihu – donut.

Jak se v Česku daří alternativním pohonům? Přehled nejprodávanějších hybridů či elektrovozů

Ford vyrobil několik testovacích prototypů a důkladně je otestoval. Když ale bylo rozhodnuto o ukončení projektu, byly všechny sešrotovány. Ve sbírkách automobilky tak dnes není ani jeden třílitr ST nebo ekologické ST250 na LPG. Z automobilky se prý dostal ven jen jeden třílitr předělaný na ST, který si někdo doopravdy namontoval do karoserie Mondea a postavil si ST doma. Nedávno se tohle auto prodávalo na eBay.

Nakonec se majitelé ale dočkali i regulérní třílitrové verze Mondea ST. Museli si však počkat až na druhou generaci a její vrcholnou verzi ST220. Jak jistě tušíte podle názvu, její výkon byl menší, než u původní verze. A nikdy se nenabízela s pohonem na LPG. Možná je to škoda, že na výrobu ekologické verze nedošlo. Sportovní sedan na plyn mohl být zajímavý.

Dacia Duster se přizpůsobila novým emisním normám. S novým turbodieselem i ve verzi na LPG

Inspirace: CarThrottle

Fotogalerie

  • Ford kdysi postavil ekologické Mondeo ST. Jezdilo na plyn: fotka 1
  • Ford kdysi postavil ekologické Mondeo ST. Jezdilo na plyn: fotka 2
  • Ford kdysi postavil ekologické Mondeo ST. Jezdilo na plyn: fotka 3
  • Ford kdysi postavil ekologické Mondeo ST. Jezdilo na plyn: fotka 4
  • Ford kdysi postavil ekologické Mondeo ST. Jezdilo na plyn: fotka 5
  • Ford kdysi postavil ekologické Mondeo ST. Jezdilo na plyn: fotka 6
  • Ford kdysi postavil ekologické Mondeo ST. Jezdilo na plyn: fotka 7
  • Ford kdysi postavil ekologické Mondeo ST. Jezdilo na plyn: fotka 8
  • Ford kdysi postavil ekologické Mondeo ST. Jezdilo na plyn: fotka 9
  • Ford kdysi postavil ekologické Mondeo ST. Jezdilo na plyn: fotka 10
  • Ford kdysi postavil ekologické Mondeo ST. Jezdilo na plyn: fotka 11


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.

  • Přidat příspěvek:





Související články

Tato značka na Moje.auto

Nejčtenější

Plakát týdne

Volkswagen T-ROC

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 13600 | Zobrazit seznam všech anket