Fiat 125 S je skvělý sportovní sedan z konce 60. let. Bavit vás bude i dnes

Fiat 125 S je skvělý sportovní sedan z konce 60. let. Bavit vás bude i dnes: titulní fotka Většina z nás má jako sportovní sedany zafixované modely od BMW, případně Alfy Romeo. Ale kdysi dávno se v tomto segmentu angažoval i Fiat. A jestli si někdy vyzkoušíte model 125, zjistíte, že mu to šlo.

Fiat uvedl nový velký rodinný sedan 125 v roce 1967, nahradil jím sedan 1500. Vedle svého předchůdce působil nový sedan velmi moderně, i když z předchozích modelů 1300 a 1500 pocházela podlahová část a šasi. Později jej nabízel také jako kombík.

Vzhledově měla být novinka příbuzná s menším modelem 124, auta sdílela i několik dílů a částí karoserie, u typu 125 ale byla zadní lavice posunuta vzad, aby nabídl pasažérům více místa. Designér Gian Paolo Boano měl tedy v oblasti vzhledu dost svázané ruce, ale výsledek je podle mě podařený –auto vypadá dostatečně svébytně a elegantně, má i spoustu chromových doplňků a typická hranatá světla.

Fiat 1300/1500 (1961–1967): Italský Corvair

Právě sdílení komponentů s typem 124 umožnilo konstruktérovi Dante Giacosovi vyvinout sedan opravdu rychle. Typ 125 má také o 8 cm delší rozvor než 124, o 19,3 cm je delší celkově.

S znamená Special

Sportovně naladěná verze 125 S (S znamená Special) se představila v Turíně v roce 1968 a poznáte ji podle přídavných světlometů a mnohem většího množství chromovaných prvků. Zato zrcátka byla plastová a dost nevzhledná.

Sportovní sedan skončil druhý v anketě Evropské auto roku 1967/1968 za německým NSU Ro80.

Fiat 125 S jste si mohli koupit i v našem Tuzexu, tedy pokud jste měli dost bonů. Konkrétně 18 200. Výměnou za ně jste ale dostali auto, které na našich silnicích jen velmi těžko hledalo konkurenci. Několik kusů se do Československa skutečně dovezlo.

Modernost auta podtrhovaly i různé vychytávky, jako cyklovač stěračů, vyhřívané zadní okno, halogenová světla, posilovač brzd a lehká magnéziová kola Cromodora. Fiat ale oproti předchůdci vylepšil i systém vedení vzduchu do kabiny a za příplatek nabízel i klimatizaci.

Hnědé retro

Interiér testovaného exempláře je laděný do hnědé barvy a na dnešní poměry vypadá hodně retro. Zaujme zvláštní palubka, sedadla jsou čalouněná kombinací kůže a veluru a sportovně prošívaná, nabízejí i lůžkovou úpravu.

Také jsou dostatečně pohodlná a velmi příjemně se v nich sedí. Sportovní volant se velmi příjemně drží.

Na palubce je imitace dřevěného obložení, nechybí palubní hodiny a rádio. Auto má i zmíněný cyklovač stěračů – Fiat byl údajně prvním evropským autem s touto vychytávkou. Zadní pasažéři ovšem nemají bezpečnostní pásy.

Fiat 125p (1967–91): Pohodlí a starší motor

Prostorný interiér doplňuje i slušně velký kufr o objemu 400 litrů s koženkovým čalouněním. Rezerva leží dole v prohlubni, na stojato – jako u typu 124 – se nevešla kvůli závěsu listového pera. U pravého zadního podběhu je stále nádrž, pojme ale 50 litrů (typ 124 jen 39 litrů, standardní 125 zase 45 litrů).

Jak jezdí?

Pod kapotou je podélně usazena na svou dobu celkem moderní šestnáctistovka DOHC, kterou navrhnul Aurelio Lampredi. Základ vycházel z motoru v typu 124 Sport. Italská značka použila karburátor Solex, později Weber. U verze S upravila hlavu válců, sání a rozdělovač a použila ostřejší vačkový hřídel.

Výsledkem byl maximální výkon 100 koní a nejvyšší točivý moment 133 Nm. Výsledkem je maximálka 170 km/h a pokoření stovky za 13 sekund.

Motor je zajímavý, velice točivý. Probouzí se až nad 3000 otáček, kam máte tendenci jej hnát. Motor vás k tomu přímo vybízí. Pak se dostanete až k 8000 ot/min, v nichž si čtyřválec vysloveně libuje a předvádí svůj nádherný zvuk. Jeho chod a pružnost jsou skoro až návykové.

Motor byl u Specialu spojen s pětistupňovým manuálem. Celý motorový prostor je velmi kvalitně odhlučněn, u verze 125 S dokonce lépe než u běžných verzí. Ovšem překonat u průměrné spotřeby desetilitrovou hranici není až takový problém.

Auto je lehoučké, váží jen lehce přes tunu (1050 kg). Řízení a dynamika byly hodnoceny jako skvělé už při debutu vozu, chválit ale můžu i dnes. Čistota reakcí volantu je opravdu nádherná. A i ta dynamika je slušná, za což Fiat vděčí právě nízké hmotnosti.

Použití starších podvozkových komponentů z Fiatů 1300 a 1500 (příčná ramena s pružinami vpředu a tuhá náprava s listovými pery vzadu) schopnosti Fiatu nijak nelimitují. Sedan se na začátku zatáčky jeví spíš jako nedotáčivý, přetáčivost přijde až a limitu. Dvouokruhové brzdy s posilovačem jsou krásně citlivé, i vzadu najdete kotouče. Charakteru má ale sportovní Fiat na rozdávání.

Verze 125 S je opravdu sportovní sedan, jak se sluší a patří.

V roce 1971 proběhla u modelu 125 modernizace, Fiat použil lepší čalounění, dřevěný dekor palubky a upravil i masku a zadní světla. Výroba povedeného auta byla ukončena ale už v roce 1972, kdy jej vystřídal Fiat 132.

Za zapůjčení auta k testu děkujeme Car Brothers.

Fotogalerie

  • Fiat 125 S je skvělý sportovní sedan z konce 60. let. Bavit vás bude i dnes: fotka 1
  • Fiat 125 S je skvělý sportovní sedan z konce 60. let. Bavit vás bude i dnes: fotka 2
  • Fiat 125 S je skvělý sportovní sedan z konce 60. let. Bavit vás bude i dnes: fotka 3
  • Fiat 125 S je skvělý sportovní sedan z konce 60. let. Bavit vás bude i dnes: fotka 4
  • Fiat 125 S je skvělý sportovní sedan z konce 60. let. Bavit vás bude i dnes: fotka 5
  • Fiat 125 S je skvělý sportovní sedan z konce 60. let. Bavit vás bude i dnes: fotka 6
  • Fiat 125 S je skvělý sportovní sedan z konce 60. let. Bavit vás bude i dnes: fotka 7
  • Fiat 125 S je skvělý sportovní sedan z konce 60. let. Bavit vás bude i dnes: fotka 8
  • Fiat 125 S je skvělý sportovní sedan z konce 60. let. Bavit vás bude i dnes: fotka 9
  • Fiat 125 S je skvělý sportovní sedan z konce 60. let. Bavit vás bude i dnes: fotka 10
  • Fiat 125 S je skvělý sportovní sedan z konce 60. let. Bavit vás bude i dnes: fotka 11
  • Fiat 125 S je skvělý sportovní sedan z konce 60. let. Bavit vás bude i dnes: fotka 12
  • Fiat 125 S je skvělý sportovní sedan z konce 60. let. Bavit vás bude i dnes: fotka 13
  • Fiat 125 S je skvělý sportovní sedan z konce 60. let. Bavit vás bude i dnes: fotka 14
  • Fiat 125 S je skvělý sportovní sedan z konce 60. let. Bavit vás bude i dnes: fotka 15
  • Fiat 125 S je skvělý sportovní sedan z konce 60. let. Bavit vás bude i dnes: fotka 16


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
AjuniorPep AjuniorPep   dnes  17:12
BradleyPiple BradleyPiple   dnes  09:58
Antikvarlounc Antikvarlounc   dnes  04:55
Antikvarlounc Antikvarlounc 18.11.  09:58
Russia kraitters 18.11.  08:08
Jacobtug Jacobtug 17.11.  14:37
ëŕçĺđíŕ˙ ýďčë˙öč˙ ëŕçĺđíŕ˙ ýďčë˙öč˙ 17.11.  11:54
andreitchernak andreitchernak 17.11.  07:55
StacyTHuff StacyTHuff 17.11.  04:55
StacyTHuff StacyTHuff 17.11.  03:25
SteveApove SteveApove 16.11.  20:56
denDup denDup 16.11.  10:01
PloshakMam PloshakMam 14.11.  22:26
marepPalp marepPalp 14.11.  05:04
Russia kraitters 13.11.  03:11
Jacobgep Jacobgep 11.11.  14:28
potucnnxyy kobeawefkt 11.11.  10:14
teuibxdhpz kobeabcfsf 10.11.  09:55
ConradDut ConradDut 10.11.  08:52
Gloriagap Gloriagap 10.11.  02:18
ryfqnvufb qzskjekbm 09.11.  14:34
Re: Cyklovač Orgic 09.11.  13:48
Antikvarlounc Antikvarlounc 09.11.  05:14
DarinVub DarinVub 08.11.  20:05
NCAlfred NCAlfred 08.11.  16:20
Davidimift Davidimift 07.11.  21:25
Re: Pěkné auto, ale text šitý horkou jehlou... Kerim1 07.11.  19:52
Megatrogaf Megatrogaf 07.11.  02:06
A nejen 125 Ja Prvni 123 06.11.  20:48
Cyklovač peterle 06.11.  18:19
Vstoupit do diskuse ›
  • Přidat příspěvek:





Související články

Tato značka na Moje.auto

Nejčtenější

Plakát týdne

Kia Stinger

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 13909 | Zobrazit seznam všech anket