F430 je poslední Ferrari s motorem uprostřed a manuálem. Víte, kolik dnes stojí? Jedno je na prodej i v Česku

F430 je poslední Ferrari s motorem uprostřed a manuálem. Víte, kolik dnes stojí? Jedno je na prodej i v Česku: titulní fotka Nejdostupnější cestou k Ferrari většinou bývali zástupci základní osmiválcové řady, až dnes je nejlevnější čtyřmístný Mondial. Přesto za relativně rozumné peníze můžete mít například i modely 348, F355, 360 a F430.

Posledně jmenovaný vůz je aktuálně v období, kdy není ještě zajímavým veteránem, ani youngtimerem, je vlastně jen ojetým Ferrari. Představilo se v roce 2004 a nahradilo tehdy model 360. Spíš než o nové auto se jednalo o výraznou evoluci, což bylo poznat i z tvarů od studia Pininfarina. Frank Stephenson značně vylepšil aerodynamiku a detaily odkazoval i na starší modely – zadní světla připomínala Enzo, zrcátka zase Testarossu. Otvory v předním nárazníku měly tvarem připomínat závoďáky 156 a 250 TR61. Později se představil i otevřený F430 Spider.

Fakt mizerné ráno. Řidič dodávky za volantem usnul a naboural čtyři Ferrari

Novinkou byl vidlicový osmiválec Ferrari-Maserati F136 o objemu 4,3 litru (odtud tedy název F430). Umístěn byl pod skleněným krytem v zadní části. O pětinu se tak zvýšil objem motoru oproti předchůdci, přitom těžší byl jen o pouhé 4 kilogramy a rozměrově byl dokonce menší. Zcela nová je kliková hřídel, nové jsou i ojnice a písty, sací kanály pak byly navrženy podle těch v motorech z Formule 1. Výsledkem bylo 490 koní v 8500 otáčkách a 465 Nm v 5250 otáčkách. I když F430 vážil 1517 kg (ostřejší závodní F430 Scuderia o 100 kg méně), dokázal se na stovku rozjet za 3,9 sekundy (o 0,6 s rychleji než typ 360) a maximální rychlost byla 315 km/h.

Nejčastěji potkáte Ferrari F430 se šestistupňovou elektrohydraulicky ovládanou sekvencí, která opět měla inspiraci ve Formuli 1. Točivý moment šel na zadní kola přes samosvorný diferenciál E-Diff, jízdní režimy se daly navolit ovladačem na volantu vůbec poprvé. Brzdy dodala firma Brembo, elektroniku k jejich ovládání zase Bosch. Pneumatiky typu runflat pocházely od firmy Goodyear a šlo o typ Eagle F1.

Viděli jste někdy ošklivější Ferrari F430 Spider?

Pro mě osobně je F430 docela důležitá, protože to bylo první Ferrari, které jsem kdy řídil. A první jízdu ve Ferrari si zkrátka pamatujete, i když už se tehdy jednalo o výběhový model a i když nemá ten správný dvanáctiválec. Lineární zátah osmiválce doprovázený nádherným zvukem mi přivodí husí kůži, kdykoliv si na to vzpomenu. Řazení pádly funguje skvěle a okamžitě, a vy tak můžete ždímat z motoru každého koně, který se v něm ukrývá. Auto je přitom i dostatečně pohodlné a v tomto ohledu jej limitují pouze poměrně velká kola.

Existuje ale také obyčejný manuál s nádhernou nahou kulisou řazení. A to je důležité, protože F430 je poslední Ferrari s motorem uprostřed, v němž řidič mohl řadit hezky postaru.

Takové auto je sice reálně o něco pomalejší (zlomky sekundy) a řidič s ním má víc práce, ale supersport s manuálem působí zkrátka tak nějak zajímavěji a ryzeji. Navíc je vzácnější.

I proto jich je na prodej málo. Přesto v Česku jednu F430 s manuálem najdete. Jde dokonce o Spider, kterých s ručně řazenou převodovkou vzniklo jen 50 kusů. Majitel si za něj žádá necelých 5 milionů korun. Což je hodně peněz, různě po Evropě jsme našli několik levnějších exemplářů (nejdostupnější za zhruba 2,6 milionu Kč).

V Japonsku se chystá jedna z nejúžasnějších aukcí aut, co jsme viděli

Na druhou stranu je tohle české Ferrari podle majitele v prvotřídním stavu a s veškerou dokumentací. Pokud vám nejde o manuál, vyjde F430 ještě výrazně levněji – kupé startují na 1,8 milionu.

Výroba F430 byla ukončena v roce 2009, kdy se objevil nástupnický typ 458 Italia. Těžko ale říct, jestli dnes už můžete nákup F430 brát jako investici, která se časem zhodnotí. O manuálu, který z nabídky italské automobilky vymizel již před mnoha lety, to dost možná platí.

Fotogalerie

  • F430 je poslední Ferrari s motorem uprostřed a manuálem. Víte, kolik dnes stojí? Jedno je na prodej i v Česku: fotka 1
  • F430 je poslední Ferrari s motorem uprostřed a manuálem. Víte, kolik dnes stojí? Jedno je na prodej i v Česku: fotka 2
  • F430 je poslední Ferrari s motorem uprostřed a manuálem. Víte, kolik dnes stojí? Jedno je na prodej i v Česku: fotka 3
  • F430 je poslední Ferrari s motorem uprostřed a manuálem. Víte, kolik dnes stojí? Jedno je na prodej i v Česku: fotka 4
  • F430 je poslední Ferrari s motorem uprostřed a manuálem. Víte, kolik dnes stojí? Jedno je na prodej i v Česku: fotka 5
  • F430 je poslední Ferrari s motorem uprostřed a manuálem. Víte, kolik dnes stojí? Jedno je na prodej i v Česku: fotka 6
  • F430 je poslední Ferrari s motorem uprostřed a manuálem. Víte, kolik dnes stojí? Jedno je na prodej i v Česku: fotka 7
  • F430 je poslední Ferrari s motorem uprostřed a manuálem. Víte, kolik dnes stojí? Jedno je na prodej i v Česku: fotka 8
  • F430 je poslední Ferrari s motorem uprostřed a manuálem. Víte, kolik dnes stojí? Jedno je na prodej i v Česku: fotka 9
  • F430 je poslední Ferrari s motorem uprostřed a manuálem. Víte, kolik dnes stojí? Jedno je na prodej i v Česku: fotka 10
  • F430 je poslední Ferrari s motorem uprostřed a manuálem. Víte, kolik dnes stojí? Jedno je na prodej i v Česku: fotka 11
  • F430 je poslední Ferrari s motorem uprostřed a manuálem. Víte, kolik dnes stojí? Jedno je na prodej i v Česku: fotka 12
  • F430 je poslední Ferrari s motorem uprostřed a manuálem. Víte, kolik dnes stojí? Jedno je na prodej i v Česku: fotka 13
  • F430 je poslední Ferrari s motorem uprostřed a manuálem. Víte, kolik dnes stojí? Jedno je na prodej i v Česku: fotka 14


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.

  • Přidat příspěvek:





Související články

Nejčtenější

Plakát týdne

McLaren 720S

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 14658 | Zobrazit seznam všech anket