Chybělo málo a BMW Z3 Coupé nikdy nevzniklo. Legendární „botu“ prosadila divize M

Chybělo málo a BMW Z3 Coupé nikdy nevzniklo. Legendární „botu“ prosadila divize M: titulní fotka Dnes je BMW M Coupé dost vzácná komodita s vysokou cenou. Málem ale neexistovalo vůbec, protože o něj skoro nikdo nestál.

Dnes se tahle zvláštní a vzácná varianta sportovní Z3 dostává zase do módy a fanoušci modrobílé vrtule pročesávají inzerci ve snaze objevit nějaký slušný kus na prodej. Bývaly ale doby, kdy se k autu stavěla macešky sama automobilka. Dokonce jej mála ani nepustila do výroby. BMW si totiž myslelo, že Z3 Coupé nemá smysl a málem projekt ukončilo. Hlavu si ale postavila divize M, která jej prostě chtěla.

Začínám to nejspíš vysvětlovat moc komplikovaně, tak se pojďme vrátit na začátek k roadsteru Z3. Překvapivý úspěch Mazdy MX-5 totiž německou automobilku zaujal a vedení napadlo, že právě takové auto by firma mohla nabízet majitelům pětkových a sedmičkových sedanů jako alternativu na léto nebo jako auto pro jejich partnerky. Roadster od BMW ale neměl být úplně jako Mazda, to se nehodilo, měl být mnohem sofistikovanější a výkonnější, aby mohl hrdě nosit znak BMW.

Prohlédněte si unikátní 911, která stála u zrodu oddělení Porsche Exclusive. Je tu hodně tyrkysové

Prvotní dojem byl skvělý, vzhled byl hodně chválen a šestiválce měly na papíře dost koní, jenže v reálu se hodnocení točilo kolem nedostatku zábavnosti a horší dynamiky. Za méně peněz nabízela konkurence více muziky. Do řešení se pustila divize M, která v modelu Z3 viděla snazší výchozí pozici pro úpravy, než jakou měly těžké velké sedany. Výsledný M Roadster ale techniky sportovní divize nepřesvědčil, prý špatně zatáčel. Trápila je především nedostatečná tuhost otevřené karoserie. Tu by mohla vyřešit pevná střecha, ovšem pro nic takového nebylo BMW Z3 nikdy zamýšleno.

Ani nejsilnější motor modelu Z3 o objemu 2,8 litru nepřišel sportovní divizi dostatečně výkonný, a tak použila řadový šestiválec o objemu 3,2 litru (S50B32, později S54B32). Ten v BMW M dobře znali, první poháněl M3 generace E36, druhý jeho nástupce E46. Z3 dostalo také manuální převodovku ZF, tužší a nižší tlumiče AC Schnitzer a větší brzdy. Úplně jiná je zadní náprava. Ta nepochází z roadsteru ale ze starších osvědčených modelů E30.

Výsledkem úprav a dodání střechy bylo BMW M Coupé. Někomu přišlo kupé (nebo spíš shooting brake) dost ošklivé, ale já to mám přesně naopak. Přifouklé blatníky a rovná střecha protažená dozadu vypadají skvěle. Kvůli boční siluetě s rovnou střechou, takřka kolmou zadní částí a dlouhou kapotou se autu přezdívá bota.

Každému posměváčkovi ale ztuhly mimické svaly, když se s autem vydal na okruh. Silný motor a nově nalezená agilita proměnily Z3 v neskutečně dravou a rychlou bestii, která vyžadovala zkušeného řidiče. Pokud někde budete číst klišé, že je jako motokára, nevěřte mu. V M Coupé sedíte na zadní nápravě a všechno podstatné z řízení se odehrává někde daleko před vámi, chováním spíš připomíná hot rod. Ovšem i přesto je BMW skvěle vyvážené s poměrem hmotnosti 50:50. Pokud tedy usoudíte, že máte moc velkou nájezdovou rychlost do zatáčky, už je vlastně pozdě s tím něco dělat a zadek se začne sunout bokem. Jenže je to tak nádherně citlivé, že přesně víte, kolik plynu tohle auto potřebuje, aby se udrželo na silnici. A tak se s ním rychle sžijete a začnete přetáčivost vyvolávat schválně, dokud zadní pneumatiky nerozcupujete na hadry. Měl jsem tu čest a čas strávený za jeho volantem byl jeden z nejintenziv­nějších řidičských zážitků v dosavadním životě. Divize M to tedy dokázala, o tom není sporu.

Někdo si postavil novou "Toyotu MR2. Co na ni říkáte?

Ani tak ale neměla vyhráno, automobilka pořád nebyla přesvědčená, že se tak podivné auto nebude prodávat ani se sebelepšími jízdními vlastnostmi. Vnitropodnikové souboje a machinace mezi odděleními byly během těch dnů vyhrocené, ale nakonec dostalo M Coupé zelenou. Do prodeje zamířilo v roce 1998 jako „baby emko“ s motorem z M3 E36 a méně asistenty, které by řidičům usnadňovaly ovládání auta. Evropané měli 317 koní, Američané jen 240, což odpovídalo propastnému rozdílu mezi evropskou a americkou specifikací M3.

Do roku 2000 vyrobila automobilka 5179 aut, poté představila modernizovanou verzi s motorem z M3 E46. Její výroba byla zastavena v roce 2002 a těchto aut existuje jen 1112. Dnes jde o velmi ceněné auto, v Česku se ceny pohybují kolem milionu (jako nové stálo dvojnásobek a dno cenového propadu má již tohle auto za sebou), RM Sotheby´s vydražilo v roce 2016 jeden exemplář za jeden a čtvrt milionu.

Auto tedy vzniklo trochu v utajení a také tak trochu natruc vedení automobilky, jako kdyby si divize M postavila hračku jen pro sebe a svoje inženýry. Zpočátku mu manažeři nevěřili, ale nakonec přesvědčilo nejen je, ale hlavně zákazníky a novináře o důvodech své existence. A aby to BMW potvrdilo, objevilo se později i Z3 Coupé se slabším motorem, které ale stále nabízelo řidiči lepší tuhost karoserie.

Pro řadu lidí představovalo dokonce alternativu k Porsche 911, bylo dostatečně pohodlné i na delší výlety, ale hlavně bylo zábavné. Vzniknul i nástupce Z4 M Coupé, ale ten zatím u fanoušků nemá takovou pověst.

Fotogalerie

  • Chybělo málo a BMW Z3 Coupé nikdy nevzniklo. Legendární „botu“ prosadila divize M: fotka 1
  • Chybělo málo a BMW Z3 Coupé nikdy nevzniklo. Legendární „botu“ prosadila divize M: fotka 2
  • Chybělo málo a BMW Z3 Coupé nikdy nevzniklo. Legendární „botu“ prosadila divize M: fotka 3
  • Chybělo málo a BMW Z3 Coupé nikdy nevzniklo. Legendární „botu“ prosadila divize M: fotka 4
  • Chybělo málo a BMW Z3 Coupé nikdy nevzniklo. Legendární „botu“ prosadila divize M: fotka 5
  • Chybělo málo a BMW Z3 Coupé nikdy nevzniklo. Legendární „botu“ prosadila divize M: fotka 6
  • Chybělo málo a BMW Z3 Coupé nikdy nevzniklo. Legendární „botu“ prosadila divize M: fotka 7
  • Chybělo málo a BMW Z3 Coupé nikdy nevzniklo. Legendární „botu“ prosadila divize M: fotka 8
  • Chybělo málo a BMW Z3 Coupé nikdy nevzniklo. Legendární „botu“ prosadila divize M: fotka 9
  • Chybělo málo a BMW Z3 Coupé nikdy nevzniklo. Legendární „botu“ prosadila divize M: fotka 10
  • Chybělo málo a BMW Z3 Coupé nikdy nevzniklo. Legendární „botu“ prosadila divize M: fotka 11
  • Chybělo málo a BMW Z3 Coupé nikdy nevzniklo. Legendární „botu“ prosadila divize M: fotka 12
  • Chybělo málo a BMW Z3 Coupé nikdy nevzniklo. Legendární „botu“ prosadila divize M: fotka 13
  • Chybělo málo a BMW Z3 Coupé nikdy nevzniklo. Legendární „botu“ prosadila divize M: fotka 14
  • Chybělo málo a BMW Z3 Coupé nikdy nevzniklo. Legendární „botu“ prosadila divize M: fotka 15
  • Chybělo málo a BMW Z3 Coupé nikdy nevzniklo. Legendární „botu“ prosadila divize M: fotka 16
  • Chybělo málo a BMW Z3 Coupé nikdy nevzniklo. Legendární „botu“ prosadila divize M: fotka 17
  • Chybělo málo a BMW Z3 Coupé nikdy nevzniklo. Legendární „botu“ prosadila divize M: fotka 18
  • Chybělo málo a BMW Z3 Coupé nikdy nevzniklo. Legendární „botu“ prosadila divize M: fotka 19


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.