Řídili jsme Chrysler 2 Litre. Francouzský Američan ve své době moc úspěchů značce nepřinesl

Řídili jsme Chrysler 2 Litre. Francouzský Američan ve své době moc úspěchů značce nepřinesl: titulní fotka Je to americké, nebo francouzské auto? Francouzi mu nikdy neodpustí logo, ale do amerického sedanu má přitom hodně daleko. Ale znamená to, že Chrysler 2 litre špatný vůz?

Chrysler Europe je dnes již neexistujícím koncernem, který pod sebou sdružoval značky Talbot, Simca i Hillmann. Přesto u tohoto modelu výrobce sáhl právě po americkém jménu Chrysler. Na trh jej uvedl v roce 1970 pod jmény symbolizujícími objem motoru, tedy Chrysler 160, 180 nebo 2 Litre (ten se ovšem prodával až od roku 1973, představil se rok před tím v Amsterdamu).

Auto nahrazovalo Simcu 1501, Humber Hawk a Chrysler Valiant, vyrábělo se v továrně Simcy v Poissy. Elegantní design velkého čtyřdveřového sedanu vytvořil Roy Axe a Curt Gwinn. Záměrem byl vzhled podobný Hillmannu Avenger, jen na větším autě.

Některé prvky ale čerpaly inspiraci v amerických Chryslerech z Detroitu. Silueta s delší kapotou a kratší mírně splývavou zádí tehdy frčela, také zapuštěné kliky byly velmi moderní. I originální ozdobná koncovka výfuku udělala plno parády. Chromu bylo na autě opravdu požehnané množství. Chrysler má ovšem jen jediné zrcátko na řidičovo straně.

Z dvou projektů jedno auto

Původně existovaly dva projekty, jeden u Chrysleru a druhý u Simcy, později bylo ale rozhodnuto postavit jen jeden model na základě britského vývoje, aby nedocházelo ke kanibalizaci a aby se nabídka v Británii a Francii sjednotila. Výrobou byla nakonec pověřena právě francouzská Simca v Poissy, kde vznikala i auta pro britský trh (Velká Británie tehdy ještě nebyla v EU a tak by cla za dovoz aut zvyšovala cenu ve Francii).

Od roku 1975 se produkce přemístila do Španělska. Několik Chryslerů bylo dovezeno i do Československa, nemohl si je ale dovolit každý. Přesto se tu ročně prodalo kolem 1000 kusů a zejména u řezníků a zelinářů bylo tohle auto velmi populární.

Za volantem Simcy 1000 LS: Tichá, hravá, ale trochu malá

Nejlepší verzi poznáte na první pohled díky vinylové střeše, kterou mohly slabší typy mít jen za příplatek. Každý dvoulitr dostal přídavná světla vpředu (tady jsou stále původní paraboly Marshall) a čtrnáctipalcová kola. Dovnitř se sice vejde pět lidí, ale pokud budou jen 4, opravdu si pohoví.

Prostorný a pohodlný vnitřek nezapře vrcholnou verzi, je tu dřevěné obložení a kožené čalounění. I materiál palubky je příjemný a má také uzamykatelný kastlík, přístroje však připomínají předchozí modely. Zákazníci si mohli objednat i klimatizaci.

Tvarově kabina připomíná americká auta. Sedadla jsou senzačně tvarovaná a opravdu si v nich odpočinete. Dají se složit do lůžkové polohy, zadní lavici nechybí ani loketní opěrka, ale bezpečnostní pásy byste tu hledali marně.

Perfektní je i odhlučnění interiéru, motor nijak hlasitě neslyšíte. Ve výbavě auta nechybí ani elektricky vyhřívané zadní okno, které také neměla všechna auta v dané době. Vzadu je pak slušně velký kufr.

Dvoulitr jako vrchol

Dvoulitr pod kapotou je vlastně vrcholnou motorizací. Dostali jste jej jen s nejvyšší výbavou a automatickou třístupňovou převodovkou TorqueFlite (ta byla u typu 180 za příplatek). Automat musím opravdu vychválit, jeho práci nepoznáte, řadí opravdu hladce.

Mimochodem, britští inženýři byli zklamáni, když koncern rozhodl o zastavení výroby šestiválcových motorů kvůli silné nedotáčivosti prototypů (nakonec se ale šestiválec pod kapotu dostal, ovšem pouze pro australský trh).

Čtyřválec byl ovšem moderní OHC a vybavený elektronickým zapalováním a dvojitým karburátorem Weber. Nabízí výkon 110 koní, točivý moment 159 Nm a auto díky němu dosáhne 172 km/h.

Reálně byl ale dvoulitr při akceleraci prý pomalejší než slabší Chrysler 180 s manuálem, na stovku se dostane za 14,2 sekundy. Nejde tedy o agresivně výkonné auto, ale zato klidnější rozjezdy mu sluší. Za jízdy je motor příjemné tichý. Startuje se netradičně vyklápěným klíčkem, který pro automobilku vyráběla firma Dunlop. Možná proto trochu připomíná pneumatiku. A auto je vážně chytré, má i ochranu před vybitím baterky, takže téhle nepříjemné situace vás ušetří.

Jak jezdí?

Sedan od Chrysleru ctí klasickou koncepci motoru vpředu, který pohání zadní kola. Ta přední mají nezávislé zavěšení McPherson, vzadu je tuhá náprava, která vychází ještě ze Simcy 1301/1501. Na obou jsou vinuté pružiny a na jízdních vlastnostech nelze nejít moc kritiky. Čtrnáctipalcová chromová kola (o palec větší než u slabších modelů) mají vyšší profil gum a lehce překonávají nerovnosti a výmoly. Krásně citlivé jsou i kotoučové brzdy na všech kolech.

Chrysler není žádný sporťák, ale jezdí krásně pohodlně a je i robustní. Na dlouhých cestách si jej řidiči opravdu pochvalovali. V zatáčkách se projeví lehká nedotáčivost, prý horší než u typu 180, protože i dvoulitr je těžší. Na dálnici je ale tenhle Chrysler jako doma díky stabilnímu chování za jízdy. Ve městě se hodí velmi dobrý rejd, který usnadní manévrování a parkování. Hmotnost auta 1125 kg není nijak přehnaná.

V roce 1979 převzal evropský Chrysler koncern PSA a auto prošlo několika změnami, z nabídky se vytratila i verze s motorem o objemu 1,8 litru. Výroba byla ukončena v roce 1982, kdy se na trh dostal nástupce Talbot Tagora.

Talbot-Matra Murena (1980–1984): Třímístná derniéra

Asi největší popularitu zažil tenhle americký Evropan ve Španělsku, naopak v „domácích“ zemích, tedy ve Francii a Británii, se mixovaný původ a americké jméno nesetkaly s takovým ohlasem, v jaký Chrysler doufal. Ve Francii byla mizérie tak velká, že byla v roce 1974 obnovena výroba Simcy 1501. Reklamní slogan „Američan z Paříže“ prostě nezafungoval…

Přesto byl Chrysler 2 Litre ve své době velmi solidním autem. Teprve Tagora navíc koncernu ukázala, jak vypadají prodejní čísla neúspěšného modelu. Já si ale jízdu s dvoulitrovým Chryslerem budu pamatovat v dobrém. Kousek ve skvělém stavu mi při testování připravil opravdu příjemné chvíle.

Za zapůjčení auta k testu děkujeme Car Brothers.

Fotogalerie

  • Řídili jsme Chrysler 2 Litre. Francouzský Američan ve své době moc úspěchů značce nepřinesl: fotka 1
  • Řídili jsme Chrysler 2 Litre. Francouzský Američan ve své době moc úspěchů značce nepřinesl: fotka 2
  • Řídili jsme Chrysler 2 Litre. Francouzský Američan ve své době moc úspěchů značce nepřinesl: fotka 3
  • Řídili jsme Chrysler 2 Litre. Francouzský Američan ve své době moc úspěchů značce nepřinesl: fotka 4
  • Řídili jsme Chrysler 2 Litre. Francouzský Američan ve své době moc úspěchů značce nepřinesl: fotka 5
  • Řídili jsme Chrysler 2 Litre. Francouzský Američan ve své době moc úspěchů značce nepřinesl: fotka 6
  • Řídili jsme Chrysler 2 Litre. Francouzský Američan ve své době moc úspěchů značce nepřinesl: fotka 7
  • Řídili jsme Chrysler 2 Litre. Francouzský Američan ve své době moc úspěchů značce nepřinesl: fotka 8
  • Řídili jsme Chrysler 2 Litre. Francouzský Američan ve své době moc úspěchů značce nepřinesl: fotka 9
  • Řídili jsme Chrysler 2 Litre. Francouzský Američan ve své době moc úspěchů značce nepřinesl: fotka 10
  • Řídili jsme Chrysler 2 Litre. Francouzský Američan ve své době moc úspěchů značce nepřinesl: fotka 11
  • Řídili jsme Chrysler 2 Litre. Francouzský Američan ve své době moc úspěchů značce nepřinesl: fotka 12
  • Řídili jsme Chrysler 2 Litre. Francouzský Američan ve své době moc úspěchů značce nepřinesl: fotka 13
  • Řídili jsme Chrysler 2 Litre. Francouzský Američan ve své době moc úspěchů značce nepřinesl: fotka 14
  • Řídili jsme Chrysler 2 Litre. Francouzský Američan ve své době moc úspěchů značce nepřinesl: fotka 15
  • Řídili jsme Chrysler 2 Litre. Francouzský Američan ve své době moc úspěchů značce nepřinesl: fotka 16

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
WalthonAlero WalthonAlero 22.10.2018  20:30
JamesBaw JamesBaw 22.10.2018  15:56
HarryDef HarryDef 22.10.2018  03:22
RonnieDB RonnieDB 21.10.2018  16:44
Albertwet Albertwet 21.10.2018  14:15
VincentJex VincentJex 21.10.2018  13:23
WalterDraix WalterDraix 21.10.2018  06:55
Nepřesnosti MichalV 20.10.2018  21:39
Vstoupit do diskuse ›