Borgward Traumwagen měl být autem snů. U snu ale zůstalo

Borgward Traumwagen měl být autem snů. U snu ale zůstalo: titulní fotka Krásná a přelomová konceptuální auta z padesátých let najdeme většinou v Severní Americe. Právě tam se jednotlivé automobilky předháněly ve futuristických vizích, designových prvcích a způsobech pohonu. My tu máme ale jeden sen z Německa.

Konkrétně jde o koncept značky Borgward. Tato automobilka postavila své konstruktéry a designéry před prázdné papíry a řekla jim, ať navrhují, jak nejlépe umí.

Výsledkem byl Traumwagen, tedy v překladu „auto snů“, které na první pohled připomíná raketu. Ostatně automobilka tehdy patřila ke špičce mezi německými výrobci. Zajímavé je, že v jejím týmu pracoval i Erich Uebelacker, někdejší zaměstnanec automobilky Tatra.

Prototyp Traumwagenu skvěle posloužil k testování nových materiálů, nového motoru a nových prvků designu karoserie. Vůz měl moderní lehkou hliníkovou karoserii, jejíž tvar byl přísně aerodynamický. Díky tomu mohl mít motor menší objem, přesto auto dosahovalo vyšší rychlosti než běžné automobily.

Plány zhatila nehoda

Právě Uebelacker zkonstruoval plochý motor, v němž zúročil své zkušenosti z kopřivnické automobilky. Základem byl magnéziový blok, který se měl vyrábět v objemech 2,0 až 2,5 litru a pohánět budoucí generaci automobilů Borgward, ale také nákladní auta (kde se měly použít dva motory současně) a tanky (tam dokonce 4).

Dvoulitr se vstřikováním měl dosahovat výkonu 100 koní, největší motor s dvojicí karburátorů dokonce 130 koní.

Na projektu se pracovalo od roku 1954, dokončen byl v březnu následujícího roku – nejprve s motorem o objemu 2,5 litru. Vůz zpočátku najížděl testovací kilometry hlavně za tmy a v okolí automobilky.

V srpnu, krátce před autosalonem ve Frankfurtu, se ale objevila závada na brzdovém systému a Traumwagen měl při testování nehodu, kterou hliníková karoserie zle odskákala. A jelikož času na opravy nebylo dost, prošvihnul Borgward možnost ukázat své dílo světu.

Traumwagen byl později sice opraven, ale už s kratší a méně radikální karoserií a jinou kabinou pro posádku. Ovšem bylo to příliš málo a příliš pozdě, nikoho už tehdy nezaujal.

Nakonec se jej v roce 1962 rozhodla automobilka při bankrotu prodat. Od té doby auto nikdo neviděl. Dnes značka Borgward opět existuje (s původní automobilkou ale toho moc společného nemá) a vyrábí malé SUV BX7 pro čínský a indický trh. S hybridním SUV se pak značka chce vrátit i na evropský trh.

Fotogalerie

  • Borgward Traumwagen měl být autem snů. U snu ale zůstalo: fotka 1
  • Borgward Traumwagen měl být autem snů. U snu ale zůstalo: fotka 2
  • Borgward Traumwagen měl být autem snů. U snu ale zůstalo: fotka 3
  • Borgward Traumwagen měl být autem snů. U snu ale zůstalo: fotka 4
  • Borgward Traumwagen měl být autem snů. U snu ale zůstalo: fotka 5
  • Borgward Traumwagen měl být autem snů. U snu ale zůstalo: fotka 6

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.

  • Přidat příspěvek:





Nejčtenější

Plakát týdne

Kia Stinger

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 13928 | Zobrazit seznam všech anket