BMW X6: Demonstrace neobvyklé dokonalosti
Kupé, SUV, crossover a kombi se zvýšeným podvozkem… Vhodíme do mixeru, zalijeme spoustou chytré techniky, okořeníme turbodmychadly a podáváme ještě zatepla šokovanému zákazníkovi.
Na BMW je sympatická jedna věc. Místo toho, aby nás mnichovští designéři dráždili svými fantaskními a nereálnými koncepty, představují na autosalonu studie, které jsou prakticky připravené do sériové výroby. Pár příkladů: BMW M3, M5, Z4 Coupé, nově také X6. Že se vám to nezdá s limuzínou CS Concept? Abychom ještě nebyli překvapeni. Podle informací, které se k nám dostaly ze zdroje uvnitř automobilky, nová řada 7 jezdí s kamufláží, která svými tvary záměrně připomíná současný model.
Ve skutečnosti bude design výrazně jiný (možná dokonce naváže na typ E38) a středová konzola bude opět natočena k řidiči. A i kdyby „sedmička“ neměla s konceptem CS nic společného, ještě pořád se může tenhle odvážný stylistický jazyk objevit na připravovaném automobilu s označením PAS (Progressive Activity Sedan). BMW si již dalo zaregistrovat označení a podle všeho by se mělo jednat o konkurenta pro Mercedes CLS a připravované Audi A7. Zpátky k modelu X6.
Nápad není originální
BMW na první pohled objevilo Ameriku, což by mělo evokovat i nové označení SAC (Sports Activity Coupé), stačí se však poohlédnout u značky Ssangyong a najdete téměř stejnou linii střechy. Ačkoliv větší komerční úspěch model Actyon nezaznamenal, byl to právě tenhle vůz, který spojil do komplikovanějších podmínek stavěný podvozek se sportovně (to berte samozřejmě s rezervou) střiženou zádí. Srovnávat Actyon a BMW X6 ovšem není možné. Ssangyong má tuhou zádní nápravu, prakticky neexistující zavazadelník, nemluvě o jiných cenách a image.
Pokud nejste zvyklí jezdit v automobilech typu Chevrolet Suburban nebo Cadillac Escalade, nemůže vám BMW X5 připadat malé. Věřili byste tomu, že X6 je ještě větší? Dynamičtější silueta pochopitelně ubírá pár centimetru na výšce, ale délkou (+ 23 mm) i šířkou (+ 50 mm) svého staršího sourozence překonává. Rozvor je identický, vozy stojí na stejné platformě.
xDrive jako quattro
Další zajímavou věcí na novém BMW X6 je povýšení techniky na obchodní značku. Řekněte pětiletému dítěti quattro a odpoví vám Audi. O podobný brainwashing se teď pokusí BMW se svým systémem xDrive. Všechny nové vozy X6 totiž ponesou na zádi tohle označení. Jejich pohon všech kol je však opět o něco vyspělejší, díky aktivnímu rozdělení točivého momentu mezi kola zadní nápravy.
Systém se jmenuje Dynamic Performance Control a využívá dvojitou planetovou převodovku a elektromotoricky ovládané lamelové brzdy na každé straně. Ačkoliv jde o komplikovanou techniku, prakticky funguje stejně, jako AYC (Active Yaw Control) u vozů Mitsubishi Lancer Evolution. Účinně potlačuje nedotáčivost v zatáčkách přesunem točivého momentu na vnější zadní kolo, v BMW ovšem umí také omezit přetáčivost při náhlém ubrání plynu v zatáčce. O další zdokonalení jízdních vlastností se navíc stará příplatkový systém Adaptive Drive, který slučuje elektronicky stavitelné tlumiče a aktivní ovládání stabilizátorů. X6 tak aspiruje na titul nejovladatelnějšího SUV na světě a bude zajímavé sledovat, jak dopadne srovnání s Porsche Cayenne.
Bez turba se nedá svítit
Při příchodu na trh bude BMW X6 v prodeji se čtyřmi motory. Tři z nich už známe. Jde o šestiválce, všechny o objemu 3,0 l a ani jeden z nich nedýchá přirozeně, ale pomocí turbodmychadel. Benzinový model xDrive 35i má biturbo s výkonem 306 koní a maximálním točivým momentem 400 Nm. Dvě dieselové jednotky xDrive 30d a xDrive 35d nabízí výkon 235 a 286 koní a točivý moment 520, respektive 580 Nm. Nejzajímavější je bezesporu zážehový vidlicový osmiválec v modelu xDrive 50i, tak se na něj podívejme zblízka.
Jak je v poslední době zvykem, označení modelu trochu mate. Nejedná se o pětilitrový motor, ale V8 má objem 4,4 l. V hlavách válců jsou piezoelektrické injektory přímého vstřikování HPI (High Precision Injection) i variabilní časování nasávacích a výfukových ventilů Double Vanos.
BMW neobvyklým způsobem ušetřilo místo. Dvě turbodmychadla (každé zásobuje své čtyři válce) a katalyzátory, jsou umístěné v prostoru rozevření válců do V. Díky tomu bylo možné neobvyklým způsobem navrhnout nasávací i výfukové potrubí, především však zvětšit jejich průřez a tím významně omezit protitlaky na obou stranách. Výsledkem je výkon 407 koní při 5500 až 6400 ot./min a maximální točivý moment 600 Nm při 1750 až 4500 ot./min. Akcelerace vozu s váhou 2,2 t trvá jen 5,4 s, maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h.
Technika par excelance
Když byste se podívali do tabulky technických parametrů, uchvátil by vás ještě jeden údaj – kompresní poměr 10:1. Na přeplňovaný agregát jde o neuvěřitelné číslo. Také nás zajímalo, jak je možné, že hliníkový motor dokáže i pod tlakem dvou turbodmychadel tak výrazně odolávat nežádoucímu samovznícení benzinu a tím i klepání motoru. BMW říká, že se jim to povedlo právě pomocí přímého vstřikování. Palivo je do spalovacího prostrou vstřikováno pod tlakem až 200 barů, dochází k velice jemné atomizaci a tím také k účinnému ochlazování vnitřku válce. Sekundárně se tato sofistikovaná technika projevila na spotřebě. BMW uvádí, že X6 jezdí v průměru jen za 12,5 l/100, což odpovídá 299 g CO2/km. Vůz dokonce plní emisní normu EU5 a americkou ULEV II.
Asi by se tady měla objevit i úvaha nad tím, jak zákazníci přijmou neobvyklý tvarzadní části auta, co to udělá se zavazadlovým prostorem a podobně. Podle nás to k BMW jen přiláká další zákazníky. Pokud vám jde pouze o suchá čísla, již základní objem 570 litrů je dost na to, abyste pochopili, že se nemusíte nijak omezovat. Sklopením zadních sedadel pak zvětšíte zavazadelník až na 1450 litrů, takže jedinou nevýhodou zůstává fakt, že dozadu nemůžete namontovat třetí řadu sedadel. Jenže chtěli byste mít ze svého stylového kupé autobus?
Fotogalerie
Diskuse k článku
Poslední příspěvky:
Autor | Datum a čas | |
---|---|---|
X6 | Victor Halaby ing. | 13.07.2008 10:13 |
x6 | honzabe | 18.12.2007 15:29 |
Re: krásně napsáno | %miro mihálik (Auto.cz) | 17.12.2007 17:50 |
krásně napsáno | remuss | 17.12.2007 17:47 |
Vstoupit do diskuse › |