BMW M1 slaví 30 let
BMW M1 se od ostatních „baworáků“ velmi liší. Například jako jediný má motor uprostřed.
Supersport BMW M1, který letos slaví 30 let, je opravdovou specialitou mnichovské automobilky. Design navrhnul Giorgetto Giugiaro na základě studie BMW Turbo a vývoj probíhal ve spolupráci divize Motorsport s automobilkou Lamborghini. Čistý design karoserie nevyžadoval žádné podpůrné aerodynamické prvky kromě malého předního spoileru.
Jako jediné BMW má M1 motor před zadní nápravou. Konkrétně se jedná o šestiválec s objemem 3,5 litru, který měl na svou dobu ohromující výkon 204 kW. M1 díky němu zrychlí na 100 km/h za 5,6 sekundy a maximální rychlost je 262 km/h.
BMW pro M1 vytvořilo vlastní závodní sérii Procar. Celkem proběhly dva ročníky v letech 1979 a 1980, závody se konaly vždycky v sobotu před závodem Formule 1. V roce 1979 se celkovým vítězem stal Niki Lauda, o rok později Nelson Piquet. Pro vytrvalostní závody pak vznikla verze M1 Group 4 odlehčená o 300 kg, s výkonem zvýšeným na 360 kW a maximální rychlostí 310 km/h.
BMW M1 se dohromady vyrobilo jenom 450 kusů. Třicetileté výročí bude letos BMW připomínat na několika akcích, jednou z nich byla výstava krásy Concorso d’Eleganza Villa d’Este, kde se představila studie M1 Hommage.
Fotogalerie
Diskuse k článku
Poslední příspěvky:
Autor | Datum a čas | |
---|---|---|
No konečně BMW, které vypadá k světu... | Kvasoň | 21.05.2008 17:06 |
Vstoupit do diskuse › |