Auta z Rychle a zběsile: Vybrali jsme investiční kousky s potenciálem!

Auta z Rychle a zběsile: Vybrali jsme investiční kousky s potenciálem!: titulní fotka Je to sedmnáct let, co se objevil prví díl filmové série Rychle a zběsile. Dodnes míchá kartami v cenové politice ojetin z Japonska.

Filmová série Rychle a zběsile byla původně o autech a tuningu, dnes je to akční kriminálka s auty jako kulisou. Ale stále má vliv na spoustu lidí. Zatímco Favority se spojlery už naštěstí mizí, ceny japonských aut tyhle filmy ovlivňují stále. Ukázaly nám totiž talent a schopnosti Mazdy RX-7, Toyoty Supra nebo Nissanu Silvia, které například řada diváků v USA vůbec neznala. A zvýšený zájem měl vliv na cenu, která začala stoupat. Podle expertů z ClassicCars.com se díky filmové sérii vytvořila zcela nová skupina sběratelů těchto aut.

Některá z použitých aut měla historickou hodnotu už před účinkováním ve filmové sérii, v tomto případě jde hlavně o americké muscle cars, které má v oblibě Vin Diesel. Týká se to hlavně druhé generace Dodge Charger, jehož cena nebyla už v době natáčení nízká. Ostatně auto si už dříve zahrálo v Bullitovi nebo seriálu Dukes of Hazzard, takže o popularitu nemělo nouzi a nárůst ceny po prvním dílu Rychle a zběsile se dal očekávat. To samé pak platí i o původním Chevroletu Camaro a Dodge Challenger 1970 (obě z druhého dílu, Challenger byl ale populární díky filmu Vanishing point už dříve) nebo Fordu Mustang Fastback (byl ve třetím dílu, ale stejně si všichni nejvíce pamatují Bullitovo auto). Série Rychle a zběsile ale připomněla fanouškům, že z této éry existují i jiná auta a tak se po odvysílání příslušných dílů zvedly ceny i u méně známých muscles, například Chevroletu Chevelle SS, Chevroletu Nova, Buicku Regal GNX, Plymouthu Road Runner, Pontiacu Firebird nebo Fordu Gran Torino.

Poslední díly už nejsou tolik o tuningu. Auta sice bývají upravená, ale v jiném smyslu než v původních třech dílech. Někdy se objeví i auta v sériovém stavu, po nichž se ale také vyšplhá díky poptávce i cena. Podobný trend bylo prý možné sledovat u Jensenu Interceptor, Fordu Escort RS2000, Ferrari F355, DeTomaso Pantera, BMW M5 nebo i u obyčejného Range Roveru.

Největší změny ale prodělal právě trh s ojetými japonskými auty, zejména těmi sportovními. Hned v prvním dílu se objevila plejáda skvělých aut – Mitsubishi Eclipse, Toyota Supra, Honda Civic Coupé, Mazda RX-7, Nissan 240SX S14, Nissan Skyline GT-R R33, v menších rolích pak Acura Integra, Honda S2000, Nissan Maxima. Vidět byl i slavný Volkswagen Jetta bez brzdových třmenů. A mladí řidiči rázem zatoužili mít rychlé japonské placky (no dobrá, to moc o Maximě neplatí) doma, upravit si je podle filmu a být jako Paul Walker nebo Vin Diesel. A s každým dalším dílem se ke kultovním autům přidávaly další – Nissan Skyline GT-R R34, Mitsubishi Lancer EVO, Nissan 350Z, Mazda RX-8 a Subaru Impreza WRX STI. ClassicCars.com má tedy jasno, které auto máte koupit teď, protože už na něm neproděláte.

Nissan Skyline GT-R

Verze R33 se v prvním dílu jen několikrát mihne, stejně tak se objeví ve třetím, ale kultovní postavení má zejména generace R34. Obě se původně do USA nedovážely, takže najít nějaký kus, který se dá legálně provozovat, leze do peněz. Řada Američanů svá auta shání proto v zahraničí, čímž ovlivňují celosvětové ceny ostrého Skylinu. Auto dnes stojí takřka čtyřnásobek tehdejší ceny a níž určitě nepůjdou, na to je poptávka po nich příliš velká. Řádný balík peněz vás navíc bude stát auto v sériovém nevytuněném stavu. To je dražší, než auto ve stylu těchto filmů, které se mnohdy líbí jen majiteli. Neupravený kus je však kvůli popularitě Skyline raritou, kterou si prodejce značně cení.

Mazda RX-7

Jako nová stála Mazda RX-7 v roce 1993 jen 33 tisíc dolarů, v době natáčení se dala koupit za 4000. A po natáčení šly její ceny nahoru. Extrémem byl konkrétní kus použitý ve filmu, který se v aukci Bonhams vydražil za 40.250 dolarů. To ale dnes už nic není, na hezký model byste totiž potřebovali klidně i 60 tisíc. Mazda RX-7 totiž navíc právě letos slaví 40 let a připomíná tím mimo jiné to, že podobné auto už jaksi nevyrábí… RX-7 je tedy už dnes vyhledávaný sběratelský artikl, který navíc ještě má dobré jméno z filmů. Oboje je spolehlivým stimulátorem investičního potenciálu každého auta.

Toyota Supra

Je to dost možná nejdůležitější auto z prvního dílu, navíc také jedno z nejlepších, které se v něm kdy objevilo. Supra byla výkladní skříní techniky japonské automobilky a dostala jen to nejlepší, podobně jako Skyline GT-R. Jako nová stála v roce 1995 celých 50 tisíc dolarů. V době natáčení to byl ojetý japonský sporťák s výkonem, ale náročnější údržbou a dal se pořídit za desetinu této ceny. Dnes si za to kupíte tak možná znak na kufr, protože ceny Supry v normálním stavu nejdou pod 70 tisíc dolarů a její majitelé se mohou jen usmívat nad svou prozíravostí. Opět platí, že cenu má hlavně neupravený původní kus s co nejnižším nájezdem. Nejlevněji seženete modifikovaný kus po nějakém tunerovi, kde ale nevíte, jak pečlivě ke své práci přestupoval. Extrémem je pak opět skutečná Supra z prvního filmu, která se v roce 2015 prodala za 185 tisíc dolarů. To je 3,7 násobek ceny nového auta.

Fotogalerie

  • Auta z Rychle a zběsile: Vybrali jsme investiční kousky s potenciálem!: fotka 1
  • Auta z Rychle a zběsile: Vybrali jsme investiční kousky s potenciálem!: fotka 2
  • Auta z Rychle a zběsile: Vybrali jsme investiční kousky s potenciálem!: fotka 3
  • Auta z Rychle a zběsile: Vybrali jsme investiční kousky s potenciálem!: fotka 4
  • Auta z Rychle a zběsile: Vybrali jsme investiční kousky s potenciálem!: fotka 5
  • Auta z Rychle a zběsile: Vybrali jsme investiční kousky s potenciálem!: fotka 6
  • Auta z Rychle a zběsile: Vybrali jsme investiční kousky s potenciálem!: fotka 7
  • Auta z Rychle a zběsile: Vybrali jsme investiční kousky s potenciálem!: fotka 8
  • Auta z Rychle a zběsile: Vybrali jsme investiční kousky s potenciálem!: fotka 9
  • Auta z Rychle a zběsile: Vybrali jsme investiční kousky s potenciálem!: fotka 10
  • Auta z Rychle a zběsile: Vybrali jsme investiční kousky s potenciálem!: fotka 11
  • Auta z Rychle a zběsile: Vybrali jsme investiční kousky s potenciálem!: fotka 12
  • Auta z Rychle a zběsile: Vybrali jsme investiční kousky s potenciálem!: fotka 13
  • Auta z Rychle a zběsile: Vybrali jsme investiční kousky s potenciálem!: fotka 14
  • Auta z Rychle a zběsile: Vybrali jsme investiční kousky s potenciálem!: fotka 15
  • Auta z Rychle a zběsile: Vybrali jsme investiční kousky s potenciálem!: fotka 16
  • Auta z Rychle a zběsile: Vybrali jsme investiční kousky s potenciálem!: fotka 17
  • Auta z Rychle a zběsile: Vybrali jsme investiční kousky s potenciálem!: fotka 18
  • Auta z Rychle a zběsile: Vybrali jsme investiční kousky s potenciálem!: fotka 19
  • Auta z Rychle a zběsile: Vybrali jsme investiční kousky s potenciálem!: fotka 20
  • Auta z Rychle a zběsile: Vybrali jsme investiční kousky s potenciálem!: fotka 21
  • Auta z Rychle a zběsile: Vybrali jsme investiční kousky s potenciálem!: fotka 22
  • Auta z Rychle a zběsile: Vybrali jsme investiční kousky s potenciálem!: fotka 23
  • Auta z Rychle a zběsile: Vybrali jsme investiční kousky s potenciálem!: fotka 24
  • Auta z Rychle a zběsile: Vybrali jsme investiční kousky s potenciálem!: fotka 25
  • Auta z Rychle a zběsile: Vybrali jsme investiční kousky s potenciálem!: fotka 26
  • Auta z Rychle a zběsile: Vybrali jsme investiční kousky s potenciálem!: fotka 27

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.

  • Přidat příspěvek:





Související články

Nejčtenější

Plakát týdne

BMW M4 Cabrio

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 13001 | Zobrazit seznam všech anket