Audi A4: Dáma v černém

Audi A4: Dáma v černém: titulní fotka Existují tuningová auta, která mají celkem běžný lak, a na první pohled nepoznáte, že se pod jejich plechovým kabátem skrývá zajímavá technika. Mezi ně se řadí i tahle audina. Léta realizace náročného koníčku zanechala zřetelné stopy i na její karosérii.

Jirka Janoušek se spolu se svým Audi stal zahraniční mediální hvězdou ještě mnohem dříve, než si ho začaly všímat tuningové časopisy u nás. Jeho hlavní parketou, koníčkem, je totiž autohifi, které mu do jeho audiny zastavěl coby vzorovou instalaci František Bárta z Ústí nad Labem. Ti z vás, kteří si občas koupí českou mutaci německého časopisu o spotřební elektronice do auta Car & HiFi, možná už budou vědět, která uhodila. Černá audina s referenční zástavbou typicky ACRkových komponentů značek Axton, Spectron a Zenec, od Františka Bárty, pózující uprostřed hradčanského náměstí se stala symbolem toho, že ruce českého instalátora dokážou stvořit dílo na evropské úrovni. Tuším, že tam tehdy Markus Hülsken auto docela pochválil.

Nicméně nejen skrz autohifi živ je tuner a tak by se slušelo povědět si něco bližšího k technice, která se skrývá pod upraveným kabátem automobilu, pocházejícího původně z roku 1997. Jirka jej koupil už v létě 2004, ale s nově koupeným autem si příliš dlouho nezajezdil. Hned přes následující zimu jej rozebral, vymontoval elektroinstalaci, vyřezal okna a odvezl do Dolní Řasnice k Davidovi Bláhovi. David a jeho Lamino Servis dostal za úkol karosářsky náročnou úpravu lemů blatníků, nastavení předních i zadních nárazníků a doplnění plastových prahů tak, aby plastové potažmo laminátové nástavce s upravenými blatníky pěkně lícovaly. A také aby se do upravených blatníků vešly 19palcové disky OZ Antares. Tehdy ještě „obyčejné“ stříbrně metalízové, později je Jirka úplně celé vyleštil.

„Lamino Servis dostal za úkol karosářsky náročnou úpravu lemů blatníků, nastavení předních i zadních nárazníků a doplnění plastových prahů“

Upravena byla navíc i kapota, která dostala jemné mračení. Takto upravená a plastových lišt zbavená karosérie byla posléze nalakována do černé perleti. Od Davida Bláhy pak převzal pomyslnou štafetu František Bárta, jehož firma se ujala multimediální hifi instalace. Její dominantou jsou především mohutné doorboardy předních dveří s trojicí středobasových reproduktorů Axton CAC218. Výškové reproduktory z komponentního setu byly vestavěny za originální mřížky. V zavazadlovém prostoru pak byla vytvořena částečně laminátová ozvučnice se základem z MDF desek. Do ní byly vestavěny nejen dva 12palcové subwoofery Spectron, ale i jeden ze tří 1F kapacitorů stejné značky, zajišťujících vyrovnání proudových špiček napájení trojice zesilovačů Axton. Jeden z nich, čtyřkanálový C508 je zpola ukryt mezi oběma basovými měniči, zatímco dva dvoukanály jsou pěkně vystaveny v laminátových bočnicích, ve kterých jsou též zastavěny zbylé kapacitory.

„Velkým plusem hifi instalace je, že se podařilo zachovat částečně funkční zavazadlový prostor, který navíc není vyplněn zbytečnými kily MDF“

Instalace je nejen estetickým zážitkem sama o sobě, ale je i zárukou vyváženého přednesu s dostatečnou výkonovou rezervou. Je přitom velkým plusem, že se podařilo zachovat částečně funkční zavazadlový prostor, který navíc není vyplněn zbytečnými kily MDF. I přes lehčí nadváhu, kterou vyrovnává stavitelný podvozek, je auto rovnoměrně zatížené a na velikých kolech s rozšířeným rozvorem sedí perfektně na silnici. To nám ostatně Jirka stačil ukázat cestou podél Labe k Litoměřicím, kde se v zatáčkách s autem opravdu nemazlil.

Přesto se vrátíme do roku 2005, kdy byla dokončena první evoluce této audiny. Ve zkratce tedy byla hotová hifi instalace včetně zástavby navigace a připojení DVD přehrávače spolu s HDD jukeboxem, auto bylo rozšířeno, nalakováno a posazeno na 19palcová kola. V průběhu roku Jirka stačil vyměnit původně osazený podvozek V-Max za šroubovací podvozek Koni a samozřejmě se i zúčastnit několika tuningových srazů. Tehdy ještě coby víceméně aktivní člen našich známých Turbo Devils, tuningového klubu z Ústí.

„Jirkovi bylo jasné, že s klasickým 110k TDI motorem v sérii velkou díru do světa tuningu neudělá“

V tomto okamžiku by si každý normální člověk řekl, že by to mohlo stačit, ale Jirkovi brzy začal chybět náležitý výkon a vůbec dynamika jízdy. Bylo jasné, že s klasickým 110k TDI motorem v sérii velkou díru do světa tuningu neudělá a pokud by chtěl dosáhnout výkonu přes 150 koní, stala by se z jeho decentní krásky podobná naftová závodní dýmovnice, jako měl jeho tehdejší klubový kolega Čajíček. Tato myšlenka se Jirkovi ani v nejmenším nelíbila a tak bylo rozhodnuto o totální přestavbě motoru. A protože chtěl mít Jirka všechno oficiálně a zapsané v technickém průkazu, nezbylo nic jiného, než použít jen o něco výkonnější, avšak dobrým tuningovým potenciálem disponující 85kW TDI PD. Tedy motor ze stejného modelu audi, který se do této generace montoval v krátkém čase od ledna roku 2000 do doby, kdy jej vystřídal nový model.

V původní Audi A4 z let 2000–2001 má tento motor pětistupňovou převodovku, avšak na co montovat pětikvalt, když je tu k dispozici „šestikvalt“ z Audi A6 ročníku 2003? Tak nějak uvažoval Jirka, když motor a potřebné díly do auta obstarával. Nakonec se celá operace podařila a Jirkova „Dáma v černém“ se nakonec dočkala potencionálně silného srdce, které by už nějaký ten výkonový doping mělo vydržet. Toho se mu také vzápětí dostalo a zcela subjektivně lze konstatovat, že z Jirkova auta by měli ekologové radost. Z dvojitého výfuku se nedýmí, auto přitom pěkně zatahuje a jeho majitel a řidič v jedné osobě je s jeho výkonovými parametry navýsost spokojen.

„Výměna motoru se odehrála přes zimu na rozhraní let 2005–2006 a v jejím rámci byla opět mírně pozměněna karosérie“

Krom výše uvedených komponentů se v audině mimo jiné zabydlely budíky s maxidot displejem z Audi A6 MY 2002 a kompletní palubní deska se středovým tunelem z Audi A4 MY 2000. To je důkazem, že koncern Volkswagen je opravdu jedna velká LEGO stavebnice. Výměna motoru se odehrála přes zimu na rozhraní let 2005–2006 a v jejím rámci byla opět mírně pozměněna karosérie. No mírně. Vzadu byly znovu upraveny lemy blatníků, ale byla vytvořena nová přední část auta. Původně upravený nárazník od Davida Bláhy dostal vpasovanou masku z modelu A6 MY 2006, která byla navíc také upravena a osazena plastovou mřížkou Mattig. Plastové mřížky byly použity i do zbylých otvorů. Auto bylo následně opět nalakováno a Jirka se pustil do leštění kol.

Od té doby se až dodnes odehrálo ještě několik podstatných proměn, počínaje kompletním čalouněním světlou kůží od zkušeného čalouníka p. Mareše, přes opětovné přeleštění kol, estetické úpravy na motoru až po lakýrnické repete v podobě několikavrstvého laku s přídavkem perleti. Možná byste si na první pohled mohli říct, že je to „obyčejná“, jen trochu rozšířená audina. Ale když se tak člověk dívá na tu tabulku s výčtem technických úprav, je docela i s podivem, že to Jirka nejen všechno stihl, ale že to s autem tak dlouho vydržel. Karosérie, motor, převodovka, podvozek, dokonce i velké brzdy i s ESP jednotkou z modelu 2001, kola, interiér, muzika s multimédia, tohle auto je totiž upravené do posledního šroubku. Jak už bylo řečeno, tuning je zkrátka náročný koníček.

AUDI A4 1.9 TDI
rok výroby 1997
MOTOR (sériové parametry)
vznětový řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč, pohon předních kol
Rozvod OHC se dvěmi ventily na válec
příprava směsi turbodmychadlo, intercooler, elektronické přímé vstřikování nafty
zdvihový objem 1 896 cm3
nejvyšší výkon cca 110 kW/150 k
při 4 000 ot/min
nejvyšší točivý moment 350 Nm
při 1 900 ot/min
Vmax 210 km/h
zrychlení 0–100 km/h 9,0 s
ÚPRAVY
zástavba PD TDI motoru 85 kW, sportovní filtr Kingdragon, duální výfuk vlastní výroby, 6stupňová převodovka z Audi A6, chiptuning, nalakované kryty z různých typů Audi a VW, jeden vlastní výroba z laminátu, leštěný nerez, pochromovaná víčka, měrka na olej ve tvaru pístu, návleky přes hadičky
PŘEVODOVKA
šestistupňová manuální
LITÁ KOLA
OZ Antares ručně leštěná 9×19 palců ET 35
PNEUMATIKY
Toyo Proxes 215/35–19
PODVOZEK & BRZDY
výškově a tuhostně stavitelný podvozek Koni, snížení cca 80 mm, vpředu 25mm podložky, vzadu 50mm, brzdy a ESP z modelu 2001 silnější verze doplněny sportovními kotouči a destičkami ATE
KAROSÉRIE
vyměněné kliky dveří z faceliftu, odstraněné spodní a středové lišty a zámky, blatníky vytažené vpředu o 25mm a vzadu o 50mm, zadní dveře přizpůsobeny na šířku blatníků, zamračená kapota a upravená na masku, vše z plechu a zacínované, upravené originální nárazníky, maska z Audi A6 MY 2006 s plastovou mřížkou Mattig, plastové prahy vyrobené na míru a osazené hliníkovými lištami z Audi A6, zmenšené zpětné zrcátko u řidiče, nástavec střechy Rieger, přední světla originál s xenony Audi A4 MY 2000, boční blikače Audi A4 MY 2002, zadní světla krystal FK Automotive, GPS anténa Audi A6 MY 2002 na víku kufru, pokovená skla oken, chrom paket kolem oken, stěrače VW Passatu MY 2001
LAKOVÁNÍ
černá metalíza s perletí a vícevrstvý vrchní lak
INTERIÉR
elektricky stavitelné a vyhřívané sedačky A4 MY 2001 očalouněné kůží se strojově vyšitými logy, kompletní interiér a spodní část kufru potažené kůží, volant tříramenný S4, řadička šestistupňová z A6, palubní deska a středový tunel z A4 MY 2000, přístroje s Maxi DOT displejem z A6, přední dveře s doorboardy pro reproduktory, v kufru laminátová vestavba, kompletní vnitřní LED osvětlení, pochromované některé detaily a zpětné zrcátko, vyleštěné a zalakované hliníkové lišty, nalakovaná část středového tunelu
AUDIO & VIDEO
Audi Navi Plus s adaptérem, DVD Zenec a HDD přehrávač Emtec 80 GB, 7palcové monitory Zenec v opěrkách předních sedadel, 4kanálový zesilovač Axton C508, 2×2kanálový zesilovač Axton C408, reproduktory a kickbasy Axton CAC218, 2×subwoofer Spectron SPC 1200ZX, 3×kapacitor Spectron SPF1, basový expandér Em-Phaser, tlumení Zealum ZNBS-2, kabeláž Zealum

Fotogalerie

  • Audi A4: Dáma v černém: fotka 1
  • Audi A4: Dáma v černém: fotka 2
  • Audi A4: Dáma v černém: fotka 3
  • Audi A4: Dáma v černém: fotka 4
  • Audi A4: Dáma v černém: fotka 5
  • Audi A4: Dáma v černém: fotka 6
  • Audi A4: Dáma v černém: fotka 7
  • Audi A4: Dáma v černém: fotka 8
  • Audi A4: Dáma v černém: fotka 9
  • Audi A4: Dáma v černém: fotka 10
  • Audi A4: Dáma v černém: fotka 11
  • Audi A4: Dáma v černém: fotka 12
  • Audi A4: Dáma v černém: fotka 13
  • Audi A4: Dáma v černém: fotka 14
  • Audi A4: Dáma v černém: fotka 15
  • Audi A4: Dáma v černém: fotka 16
  • Audi A4: Dáma v černém: fotka 17
  • Audi A4: Dáma v černém: fotka 18
  • Audi A4: Dáma v černém: fotka 19
  • Audi A4: Dáma v černém: fotka 20
  • Audi A4: Dáma v černém: fotka 21
  • Audi A4: Dáma v černém: fotka 22
  • Audi A4: Dáma v černém: fotka 23
  • Audi A4: Dáma v černém: fotka 24
  • Audi A4: Dáma v černém: fotka 25
  • Audi A4: Dáma v černém: fotka 26
  • Audi A4: Dáma v černém: fotka 27
  • Audi A4: Dáma v černém: fotka 28
  • Audi A4: Dáma v černém: fotka 29
  • Audi A4: Dáma v černém: fotka 30
  • Audi A4: Dáma v černém: fotka 31
  • Audi A4: Dáma v černém: fotka 32
  • Audi A4: Dáma v černém: fotka 33
  • Audi A4: Dáma v černém: fotka 34
  • Audi A4: Dáma v černém: fotka 35
  • Audi A4: Dáma v černém: fotka 36
  • Audi A4: Dáma v černém: fotka 37
  • Audi A4: Dáma v černém: fotka 38
  • Audi A4: Dáma v černém: fotka 39
  • Audi A4: Dáma v černém: fotka 40
  • Audi A4: Dáma v černém: fotka 41
  • Audi A4: Dáma v černém: fotka 42
  • Audi A4: Dáma v černém: fotka 43
  • Audi A4: Dáma v černém: fotka 44
  • Audi A4: Dáma v černém: fotka 45
  • Audi A4: Dáma v černém: fotka 46
  • Audi A4: Dáma v černém: fotka 47
  • Audi A4: Dáma v černém: fotka 48
  • Audi A4: Dáma v černém: fotka 49
  • Audi A4: Dáma v černém: fotka 50
  • Audi A4: Dáma v černém: fotka 51
  • Audi A4: Dáma v černém: fotka 52
  • Audi A4: Dáma v černém: fotka 53
  • Audi A4: Dáma v černém: fotka 54
  • Audi A4: Dáma v černém: fotka 55
  • Audi A4: Dáma v černém: fotka 56
  • Audi A4: Dáma v černém: fotka 57
  • Audi A4: Dáma v černém: fotka 58
  • Audi A4: Dáma v černém: fotka 59
  • Audi A4: Dáma v černém: fotka 60
  • Audi A4: Dáma v černém: fotka 61
  • Audi A4: Dáma v černém: fotka 62
  • Audi A4: Dáma v černém: fotka 63
  • Audi A4: Dáma v černém: fotka 64
  • Audi A4: Dáma v černém: fotka 65
  • Audi A4: Dáma v černém: fotka 66
  • Audi A4: Dáma v černém: fotka 67
  • Audi A4: Dáma v černém: fotka 68
  • Audi A4: Dáma v černém: fotka 69
  • Audi A4: Dáma v černém: fotka 70
  • Audi A4: Dáma v černém: fotka 71
  • Audi A4: Dáma v černém: fotka 72
  • Audi A4: Dáma v černém: fotka 73
  • Audi A4: Dáma v černém: fotka 74
  • Audi A4: Dáma v černém: fotka 75

Tapety na plochu

  • Audi A4
  • Audi A4
  • Audi A4

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
nkrmnazmgpv@gmail.com Cheap MBT Shoes 10.09.2014  21:25
nahweevmw@gmail.com MBT Shoes 05.09.2014  22:51
kkydwoz@gmail.com Christian Louboutin Replica Shoe 03.09.2014  21:51
kgtwgkbgm@gmail.com MBT Shoes 02.09.2014  21:48
kipaarsfv@gmail.com Michael Kors Replica 01.09.2014  21:58
bfgfkh@gmail.com Red Bottom Shoes 29.08.2014  22:29
npamqrwjpw@gmail.com Red Bottom Shoes Discount 22.08.2014  21:43
pwpumyewa@gmail.com MK Bags Outlet 19.08.2014  21:52
hyvhpb@gmail.com MK Bags Replica 18.08.2014  22:11
cggtqsoojgg@gmail.com Christian Louboutin Official 17.08.2014  21:58
shkpaxvqsk@gmail.com MK Bags Discount 14.08.2014  22:36
anudyurg@gmail.com Authentic MBT Shoes 12.08.2014  21:39
Petereček %Peterecek 02.05.2010  13:49
Re: kontakt na pana Bártu? %janis 15.07.2009  22:54
kontakt na pana Bártu? coupe guru 22.05.2009  10:06
Re: C %janis 17.04.2009  19:47
C C9 10.04.2009  08:30
Re: TDI v Ben Aleš Jungmann (Auto.cz) 21.03.2009  12:12
Re: TDI v Ben Aleš Jungmann (Auto.cz) 21.03.2009  12:12
Re: TDI v Ben Aleš Jungmann (Auto.cz) 21.03.2009  12:11
Re: TDI v Ben riderhenry 21.03.2009  11:49
Re: TDI v Ben Aleš 21.03.2009  11:43
Re: TDI v Ben riderhenry 21.03.2009  10:43
Re: TDI v Ben %babo 21.03.2009  01:48
Re: TDI v Ben King 21.03.2009  01:39
Re: TDI v Ben %babo 21.03.2009  01:38
Re: TDI v Ben Aleš 21.03.2009  01:29
Re: TDI v Ben riderhenry 21.03.2009  01:16
Re: TDI v Ben Aleš 21.03.2009  00:33
Re: TDI v Ben riderhenry 21.03.2009  00:14
Vstoupit do diskuse ›
  • Přidat příspěvek:





Související články

Tato značka na Moje.auto

Nejčtenější

Plakát týdne

BMW M4 Cabrio

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 13155 | Zobrazit seznam všech anket