Ari Vatanen: Finský závodnický univerzál vyhrával, kde se dalo

Ari Vatanen: Finský závodnický univerzál vyhrával, kde se dalo: titulní fotka Dnes působí v politice, my jej ale máme rádi za jeho kouzelné ruce, které skvěle kroutily volantem v mnoha závodních speciálech. Mistra světa a čtyřnásobný vítěz Dakaru, to je Fin Ari Pieti Uolevi Vatanen.

Ari Vatanen se narodil ve finské Tuupovaaře v roce 1952. Závodit začal poměrně pozdě, až v roce 1971 s Opely Kadett a Ascona, občas vyzkoušel i Ford Escort, Capri nebo Datsun 120Y. Už o dva roky později ale přišel první mezinárodní závod – domácí finská rallye. Svůj první závod v Mistrovství světa vyhrál až v roce 1980, překvapivě nešlo o domácí podnik, ale o Acropolis rallye v Řecku. Spíš zpočátku proslul nehodami, z prvních dvanácti soutěží dokončil jen jednu.

Ari se dočkal i titulu Mistra světa, konkrétně v roce 1981. Tehdy řídil kvalitní Ford Escort RS1800 v zabezpečeném týmu Rothmans. Spolujezdce mu dělal zkušený David Richards. Bylo to vlastně na dlouhou dobu naposledy, kdy nevyhrál tovární tým (zopakoval to Loeb v týmu Kronos v roce 2006). S Escortem jezdil od roku 1976 do roku 1982, celou tu dobu ve stejném týmu. Pak ovšem Rothmans přezbrojil na Opel Ascona 400 a Manta 400.

Schopného finského pilota ale lákaly speciály skupiny B s pohonem všech kol a přeplňovaným motorem. Není tedy divu, že když se na něj obrátil tým Peugeot Talbot Sport, Ari nabídku neodmítl. Stal se továrním jezdcem a s brutálním typem 205 T16 vybojoval řadu cenných výsledků. Na přelomu let 1984 a 1985 vyhrál 5 soutěží v řadě. Pak ale přišly technické problémy a nakonec nehoda v Argentině. Ta byla velmi vážná, Vatanen při ní utrpěl těžká zranění a léčil se celý další rok. Podle lékařů jen o vlásek unikl smrti. Ukázal se jen v San Remu jako předjezdec, tehdy šlo o jeho poslední start se speciálem skupiny B, které byly od následující sezony zakázány.

Peugeot byl po ziscích dvou titulů ve skupině B velmi rozčarován, že musí náhle skončit. Jediná Lancia byla připravená nasadit silné rychlé auto do skupiny A, zbylé značky musely teprve něco pořádného vyvinout. A tak v Peugeotu raději přestavěly speciály na maratonské soutěže, Dakar se tehdy těšil ve Francii stejné, ne-li vyšší popularitě než Mistrovství světa. Už v roce 1987 tak Ari Vatanen poprvé vítězí za volantem 205 T16 ve slavném pouštním závodě.

O rok později dostává do ruky nový speciál 405 Turbo 16, kterému má vítězství přinést dostatečnou publicitu. Jenže mu není přáno a za doposud nevyjasněných okolností se jeho speciál ztratil. Vatanen nestihl start do jedné z etap a z vedoucí pozice musel odstoupit. Čest týmu tehdy zachránil Juha Kankkunen, který připsal typu 205 další vítězství. Ari Vatanen si alespoň spravil chuť při závodu do vrchu Pikes Peak, kde zajel traťový rekord.

Další dva roky se ale žádné zmatky na Dakaru neodehrály a on vítězí s Peugeotem 405. V roce 1991 přebírá dakarský tým sesterská značka Citroën a Ari Vatanen získává také první vítězství pro speciál ZX Rallye Raid. Je to ovšem jeho poslední triumf na této soutěži. V rallye se také sporadicky objevoval, tentokrát za volanty Mitsubishi, Fordu a Subaru, svou bilanci deseti vítězství (5× Peugeot, 4× Ford a 1× Opel) v mistrovství světa už ale nerozšířil. V roce 1998 oznámil oficiální konec kariéry.

Od roku 1999 byl finským poslancem v Evropském parlamentu. Jako europoslanec působil deset let, pak kandidoval na prezidenta mezinárodní automobilové federace FIA. Porazil jej ale jeho bývalý šéf Jean Todt. Navzdory konci kariéry ale na auta zcela nezanevřel. V roce 2003 odjel například s Peugeotem 206 WRC finskou rallye, s Opelem Ascona a Fordem Escort absolvoval několik historických soutěží a dvakrát startoval jako předjezdec s aktuálním BMW M4. Třeba se někdy na setkání mistrů objeví i u nás.


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.

  • Přidat příspěvek:





Nejčtenější

Plakát týdne

Kia Stinger

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 13907 | Zobrazit seznam všech anket